Narrative Strategies and Traumatic Experience in Toni Morrison's Trilogy
Narativní strategie a traumatická zkušenost v trilogii Toni Morrison
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/148219/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148219Identifikátory
SIS: 232356
Kolekce
- Kvalifikační práce [22964]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ulmanová, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
9. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Afroamerická literatura|Afroamerická zkušenost|Jazz|Milovaná|Narativní strategie|Opakování|Orální vyprávění|Orální tradice|Ráj|Retrospekce|Teorie traumatu|Toni Morrisonová|Trauma|hlasKlíčová slova (anglicky)
African American experience|African American literature|Beloved|Jazz|Narrative strategies|Oral narrative|Oral tradition|Paradise|Repetition|Retrospection|Toni Morrison|Trauma|Trauma theory|voiceTato diplomová práce zkoumá narativní strategie a zobrazení traumatu v trilogii Toni Morrison, skládající se z románů Milovaná, Jazz a Ráj. Romány Morrison ilustrují zkušenosti Afroameričanů ve Spojených státech napříč historií; její trilogie začíná příběhem Milovaná, který se odehrává v sedmdesátých letech devatenáctého století, pokračuje ve dvacátých letech dvacátého století knihou Jazz a končí v sedmdesátých letech dvacátého století románem Ráj. Tato práce se zaměřuje na zkoumání narativních strategií ve vztahu k prezentování traumatu. Morrison manipuluje příběhy za účelem poukázat na nevyslyšené traumatické zkušenosti Afroameričanů, a tudíž kritizuje dominantní rasistickou kulturu ve Spojených státech. Milovaná popisuje přímé dopady otroctví, zatímco následující dva romány odkrývají, jak skryté traumatické důsledky otroctví nadále ovlivňují společnost dlouho po jeho zrušení. Vybrané teoretické přístupy k narativním strategiím a traumatu jsou představeny v první kapitole. Narativní teorie Mieke Bal kombinovaná s Afroamerickou literární teorií, kterou Henry Louis Gates Jr. popisuje ve své knize Signifikující opice,1 jsou základem analýzy narativních strategií, zejména hlasu, narativní struktury a retroverzí, a opakování. Postkoloniální přístup k traumatu, založen zejména na teorii traumatu...
This thesis examines narrative strategies and the representation of trauma in Toni Morrison's trilogy consisting of Beloved, Jazz and Paradise. Morrison's novels illustrate the black experience in the US throughout history; the trilogy begins in the 1870's with Beloved and continues through 1920's in Jazz to 1970's in Paradise. The main focus of this thesis is the exploration of the narrative strategies in the connection to trauma in order to showcase how Morrison manipulates the narrative to draw attention to the unheard traumatic experiences of black people, and consequently criticises the racist master narrative. Beloved depicts the immediate impact of slavery, and the following two novels expose how the underlining traumatic effects of slavery are reproduced long after its abolishment. Selected theoretical approaches to narrative and trauma are introduced in the first chapter. Mieke Bal's approach to narrative, combined with Henry Louis Gates Jr.'s African- American literary theory described in The Signifying Monkey, provides the basis for the analysis of the use of voice, narrative structure, retroversion, and repetition in the trilogy. The postcolonial view of trauma, informed mostly by Judith L. Herman's Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from Abuse to Political Terror, is...