Zobrazit minimální záznam

Lexical retrieval in Russian-Czech bilingual speakers
dc.contributor.advisorChromý, Jan
dc.creatorMaslova, Alexandra
dc.date.accessioned2022-04-12T11:06:19Z
dc.date.available2022-04-12T11:06:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148176
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce je věnována lexikálnímu vybavování bilingvních mluvčích v prvním jazyce, konkrétně u rusky mluvících jedinců žijících v České republice. Cílem práce je navázat na předchozí zahraniční i české studie zaměřující se na lexikální vybavování bilingvních jedinců, které je v jejich prvním jazyce pomalejší v porovnání lexikálním vybavováním monolingvních mluvčích. V teoretické části se práce věnuje pojmům bilingvismus, lexikální deficit a jazyková dominance, a předkládá také rozbor několika aktuálních zahraničních i českých studií na téma lexikálního vybavování bilingvních mluvčích. Dále navazuje představením ruskojazyčné komunity v Česku a řečového chování této menšiny v ČR. Jádrem práce je propracovaný návrh experimentálního zkoumání, jehož součástí jsou test verbální fluence, úloha pojmenovávání obrázků a dotazníkové šetření. Předvýzkum k úloze pojmenovávání obrázků byl realizován za pomoci 243 respondentů, jejichž mateřštinou je ruský jazyk. Výstupem práce je návrh experimentu, na který mohou navazovat další výzkumy. Klíčová slova bilingvismus, lexikální vybavování, jazyková dominance, ruskojazyčná komunita v ČRcs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis is devoted to the lexical acquisition of bilingual speakers in their first language, specifically Russian-speaking individuals living in the Czech Republic. The aim of the thesis is to follow up on previous foreign and Czech studies, focusing on the lexical acquisition of bilingual speakers. Such lexical acquisition is slower in their first language than the acquisition of comparable monolingual individuals. In the theoretical part, the thesis discusses the concepts of bilingualism, lexical deficit and language dominance, and presents an analysis of several recent foreign and Czech studies on the topic of lexical acquisition of bilingual speakers. In next part, we introduce the Russian-speaking community in the Czech Republic and the speech behaviour of this minority in the Czech Republic. The core of the thesis is a sophisticated experimental research design, which includes a verbal fluency test, a picture naming task and a questionnaire survey. The pre- survey for the picture naming task was conducted with participation of 243 respondents whose mother tongue is Russian. The output of the paper is a design of an experiment that can be followed up by further research. Keywords bilingualism, lexical acquisition, linguistic dominance, Russian-speaking community in the Czech Republicen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbilingualism|lexical acquisition|linguistic dominance|Russian-speaking community in the Czech Republicen_US
dc.subjectbilingvismus|lexikální vybavování|jazyková dominance|ruskojazyčná komunita v ČRcs_CZ
dc.titleLexikální vybavování u bilingvních mluvčích ruštiny a češtinycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-06
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId232404
dc.title.translatedLexical retrieval in Russian-Czech bilingual speakersen_US
dc.contributor.refereeSaicová Římalová, Lucie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce je věnována lexikálnímu vybavování bilingvních mluvčích v prvním jazyce, konkrétně u rusky mluvících jedinců žijících v České republice. Cílem práce je navázat na předchozí zahraniční i české studie zaměřující se na lexikální vybavování bilingvních jedinců, které je v jejich prvním jazyce pomalejší v porovnání lexikálním vybavováním monolingvních mluvčích. V teoretické části se práce věnuje pojmům bilingvismus, lexikální deficit a jazyková dominance, a předkládá také rozbor několika aktuálních zahraničních i českých studií na téma lexikálního vybavování bilingvních mluvčích. Dále navazuje představením ruskojazyčné komunity v Česku a řečového chování této menšiny v ČR. Jádrem práce je propracovaný návrh experimentálního zkoumání, jehož součástí jsou test verbální fluence, úloha pojmenovávání obrázků a dotazníkové šetření. Předvýzkum k úloze pojmenovávání obrázků byl realizován za pomoci 243 respondentů, jejichž mateřštinou je ruský jazyk. Výstupem práce je návrh experimentu, na který mohou navazovat další výzkumy. Klíčová slova bilingvismus, lexikální vybavování, jazyková dominance, ruskojazyčná komunita v ČRcs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis is devoted to the lexical acquisition of bilingual speakers in their first language, specifically Russian-speaking individuals living in the Czech Republic. The aim of the thesis is to follow up on previous foreign and Czech studies, focusing on the lexical acquisition of bilingual speakers. Such lexical acquisition is slower in their first language than the acquisition of comparable monolingual individuals. In the theoretical part, the thesis discusses the concepts of bilingualism, lexical deficit and language dominance, and presents an analysis of several recent foreign and Czech studies on the topic of lexical acquisition of bilingual speakers. In next part, we introduce the Russian-speaking community in the Czech Republic and the speech behaviour of this minority in the Czech Republic. The core of the thesis is a sophisticated experimental research design, which includes a verbal fluency test, a picture naming task and a questionnaire survey. The pre- survey for the picture naming task was conducted with participation of 243 respondents whose mother tongue is Russian. The output of the paper is a design of an experiment that can be followed up by further research. Keywords bilingualism, lexical acquisition, linguistic dominance, Russian-speaking community in the Czech Republicen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV