Rodina a specifika výchovně vzdělávacího procesu u nevidomých dětí
The family and specifics of the educational process of blind children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148054Identifikátory
SIS: 224725
Kolekce
- Kvalifikační práce [24015]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lorenzová, Jitka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rodina|nevidomé dítě|zrakové postižení|výchovně vzdělávací proces|výchovný styl|případová studieKlíčová slova (anglicky)
family|blind child|visual impairment|educational process|educational style|case studyDiplomová práce se zabývá rodinou a specifiky výchovy a vzdělávání u nevidomých dětí. Myšlenkou práce je vytvoření písemného materiálu určený pro všechny zájemce o dané téma, ale především pro rodiče nevidomých dětí, který informuje o vlivu rodičovské výchovy na vývoj nevidomého dítěte. Cílem práce je zjistit, jak a proč vzniká nedostatečná úroveň sebeobslužných dovedností u konkrétních nevidomých dětí, a to z pohledu samotného dítěte, jeho rodiče a pedagogického pracovníka s ním pracujícího. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, a to část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část seznamuje čtenáře s pojetím rodiny a jejími funkcemi. Dále je věnována pozornost výchovným stylům a blíže je specifikován vztah k nevidomému dítěti. Poslední kapitola se věnuje kognitivnímu, psychomotorickému a sociálnímu vývoji a specifikům vzdělávání u nevidomých dětí. Výzkumná část práce je zpracována formou kvalitativního šetření. Výzkumným designem jsou případové studie pěti vybraných nevidomých dětí. Data jsou posbírána metodou rozhovorů s nevidomými dětmi, jejich rodiči a pedagogickými pracovníky, dále vlastním pozorováním a analýzou dokumentů. KLÍČOVÁ SLOVA rodina, nevidomé dítě, zrakové postižení, výchovně vzdělávací proces, výchovný styl, případová studie
The diploma thesis deals with the family and the specifics of education for blind children. The idea of the work is to create written material intended for all those interested in the topic, but especially for parents of blind children, who inform about the influence of parental education on the development of a blind child. The aim of the diploma is to find out how and why there is an insufficient level of self-service skills in specific blind children, from the perspective of their own child, his parents and the pedagogues working with him. The diploma thesis is divided into two parts, namely the theoretical part and the research part. The theoretical part introduces the reader to the concept of family and its functions. Furthermore, attention is paid to educational styles and the relationship to a blind child is specified in more detail. The last chapter deals with cognitive, psychomotor and social development and the specifics of education for blind children. The research part of the work is processed in the manner of a qualitative survey. The research design is case studies of five selected blind children. The data are collected by the method of interviews with blind children, their parents and pedagogical staff, as well as by own observation and analysis of documents. KEY WORDS family, blind...