Slovní úlohy s více řešeními a jejich místo na 1. stupni ZŠ
Word problems with different results at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124676Identifikátory
SIS: 211312
Kolekce
- Kvalifikační práce [19354]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvaszová, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
11. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
slovní úloha, více řešení, vyučovací styl, transmisivní přístup, konstruktivistický přístup, žáci 1. stupně ZŠKlíčová slova (anglicky)
word problem, different results, teaching style, transmissive approach, constructivist approach, primary school pupilsDiplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh s více řešeními, kterým není v odborné literatuře věnována systematická pozornost. Těžištěm práce je pozorování, jak se slovní úlohou s více řešeními pracují žáci a učitelé 1. stupně ZŠ. Teoretická část se soustředí na typologii slovních úloh, fáze jejich řešení a řešitelské strategie. Dále je navržena klasifikace slovních úloh dle počtu řešení a typologie slovních úloh s více řešeními. Významnou část tvoří cíle, s jakými tento typ úlohy může být ve vyučování matematice zadáván a které se mění v závislosti na učiteli a jeho přístupu k výuce. Práce se také věnuje základní charakteristice vyučovacích stylů. Zvolený kvalitativní výzkum metodou pozorování a dotazníku umožňuje popsat práci učitelů se slovní úlohou s více řešeními a identifikovat prvky vyučovacích stylů, konkrétně transmisivního a konstruktivistického, které se v jednání učitelů projevují. Doplňkovou metodou je zvolena analýza vybraných učebnic z hlediska přítomnosti slovních úloh s více řešeními, která odhaluje, zda se takové úlohy v učebnicích vyskytují a s jakými úlohami učitelé a žáci mohou mít zkušenost. Výzkum ukázal, že vyučovací styl učitele se při práci se slovní úlohou s více řešeními projevuje v jeho instrukcích, ve formulaci otázek, kterými žáky usměrňuje, a v jeho...
The diploma thesis is focused on the issue of word problems with different results, to which is not given systematic attention in the specialized literature. The focus of the work is to observe how pupils and teachers of elementary school work with a word problem with different results. The theoretical part focuses on the typology of word problems, the phases of their solution and solving strategies. Furthermore, the classification of word problems according to the number of results and the typology of word problems with different results is proposed. A significant part consists of the goals with which this type of task can be assigned in the teaching of mathematics and which change depending on the teacher and his approach to teaching. The work also deals with the basic characteristics of teaching styles. The selected qualitative research using the method of observation and questionnaire allows to describe the work of teachers with a word problem with different results and to identify elements of teaching styles, namely transmissive and constructivist approaches, which are reflected in the actions of teachers. An additional method is the analysis of selected textbooks in terms of the presence of word problems with different results, which reveals whether such tasks occur in textbooks and what...