Zobrazit minimální záznam

Old stories in the service of new society: Bai She zhuan
dc.contributor.advisorLomová, Olga
dc.creatorProcházková, Markéta
dc.date.accessioned2020-11-12T10:51:58Z
dc.date.available2020-11-12T10:51:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123260
dc.description.abstractThis thesis will focus on The Story of the White Snake (Baishe zhuan) written by the modern playwright Tian Han for a production in the genre of Peking Opera in the 1950s. We can understand this adaptation as the implementation of the cultural policy of the PRC of this period, which, among other things, turned to local traditions and pursued to reinterpret them in the spirit of the ideology of the new society. Reinterpretation of the local traditions in the perspective of new values was common even in earlier times, as we have documented in Chinese literary heritage of several centuries. The author will focus on the concept of the topic of love as a social relationship, which came to the center of attention of Chinese intellectuals during the process of modernization and which was followed by the ideology of the Communist Party of China. Based on the analysis of Tian Han's adaptation the author will present the concept of the main characters and the approach to the love theme and religious motifs, she will also confront Tian Han's adaptation with older versions of the story and observe enforced values and attitudes. The author combines the analysis of the libretto with the period reflection of the story and its promotion in the press. Keywords Tian Han, Baishe zhuan, Peking Opera, 1950s China, theatreen_US
dc.description.abstractPráce se zaměří na Příběh Bílého hada (Baishe zhuan) ve zpracování moderního dramatika Tian Hana pro inscenaci v žánru Pekingské opery v 50. letech minulého století. Tuto adaptaci lze chápat jako realizaci tehdejší kulturní politiky ČLR, která se mj. obracela k domácím tradicím a usilovala o jejich reinterpretaci v duchu ideologie nové společnosti. Reinterpretace domácí tradice v perspektivě nových hodnot byla běžná i ve starší době, jak máme dokumentováno v čínských literárních památkách několika staletí. Autorka se zaměří na pojetí tématu lásky jako společenského vztahu, který se dostal do centra zájmu čínských intelektuálů v procesu modernizace a na nějž navázala i ideologie Komunistické strany Číny. Na základě rozboru Tian Hanovy adaptace představí pojetí hlavních postav a přístup k milostnému tématu a náboženským motivům a v konfrontaci se staršími verzemi příběhu bude sledovat jaké hodnoty a postoje se zde prosazují. Analýzu vlastního libreta spojí s dobovou reflexí příběhu a jeho propagací v tisku. Klíčová slova Tian Han, Baishe zhuan, pekingská opera, 50. léta Čína, divadlocs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectTian Han|Baishe zhuan|Peking Opera|1950s China|theatreen_US
dc.subjectTian Han|Baishe zhuan|pekingská opera|50. léta Čína|divadlocs_CZ
dc.titleStaré příběhy ve službách nové společnosti: Příběh Bílého hadacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentKatedra sinologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sinologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId191628
dc.title.translatedOld stories in the service of new society: Bai She zhuanen_US
dc.contributor.refereeAndrš, Dušan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSinologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineChinese Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sinologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sinologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSinologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enChinese Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csPráce se zaměří na Příběh Bílého hada (Baishe zhuan) ve zpracování moderního dramatika Tian Hana pro inscenaci v žánru Pekingské opery v 50. letech minulého století. Tuto adaptaci lze chápat jako realizaci tehdejší kulturní politiky ČLR, která se mj. obracela k domácím tradicím a usilovala o jejich reinterpretaci v duchu ideologie nové společnosti. Reinterpretace domácí tradice v perspektivě nových hodnot byla běžná i ve starší době, jak máme dokumentováno v čínských literárních památkách několika staletí. Autorka se zaměří na pojetí tématu lásky jako společenského vztahu, který se dostal do centra zájmu čínských intelektuálů v procesu modernizace a na nějž navázala i ideologie Komunistické strany Číny. Na základě rozboru Tian Hanovy adaptace představí pojetí hlavních postav a přístup k milostnému tématu a náboženským motivům a v konfrontaci se staršími verzemi příběhu bude sledovat jaké hodnoty a postoje se zde prosazují. Analýzu vlastního libreta spojí s dobovou reflexí příběhu a jeho propagací v tisku. Klíčová slova Tian Han, Baishe zhuan, pekingská opera, 50. léta Čína, divadlocs_CZ
uk.abstract.enThis thesis will focus on The Story of the White Snake (Baishe zhuan) written by the modern playwright Tian Han for a production in the genre of Peking Opera in the 1950s. We can understand this adaptation as the implementation of the cultural policy of the PRC of this period, which, among other things, turned to local traditions and pursued to reinterpret them in the spirit of the ideology of the new society. Reinterpretation of the local traditions in the perspective of new values was common even in earlier times, as we have documented in Chinese literary heritage of several centuries. The author will focus on the concept of the topic of love as a social relationship, which came to the center of attention of Chinese intellectuals during the process of modernization and which was followed by the ideology of the Communist Party of China. Based on the analysis of Tian Han's adaptation the author will present the concept of the main characters and the approach to the love theme and religious motifs, she will also confront Tian Han's adaptation with older versions of the story and observe enforced values and attitudes. The author combines the analysis of the libretto with the period reflection of the story and its promotion in the press. Keywords Tian Han, Baishe zhuan, Peking Opera, 1950s China, theatreen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sinologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV