Staré příběhy ve službách nové společnosti: Příběh Bílého hada
Old stories in the service of new society: Bai She zhuan
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123260Identifikátory
SIS: 191628
Kolekce
- Kvalifikační práce [23727]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andrš, Dušan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sinologie
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Tian Han|Baishe zhuan|pekingská opera|50. léta Čína|divadloKlíčová slova (anglicky)
Tian Han|Baishe zhuan|Peking Opera|1950s China|theatrePráce se zaměří na Příběh Bílého hada (Baishe zhuan) ve zpracování moderního dramatika Tian Hana pro inscenaci v žánru Pekingské opery v 50. letech minulého století. Tuto adaptaci lze chápat jako realizaci tehdejší kulturní politiky ČLR, která se mj. obracela k domácím tradicím a usilovala o jejich reinterpretaci v duchu ideologie nové společnosti. Reinterpretace domácí tradice v perspektivě nových hodnot byla běžná i ve starší době, jak máme dokumentováno v čínských literárních památkách několika staletí. Autorka se zaměří na pojetí tématu lásky jako společenského vztahu, který se dostal do centra zájmu čínských intelektuálů v procesu modernizace a na nějž navázala i ideologie Komunistické strany Číny. Na základě rozboru Tian Hanovy adaptace představí pojetí hlavních postav a přístup k milostnému tématu a náboženským motivům a v konfrontaci se staršími verzemi příběhu bude sledovat jaké hodnoty a postoje se zde prosazují. Analýzu vlastního libreta spojí s dobovou reflexí příběhu a jeho propagací v tisku. Klíčová slova Tian Han, Baishe zhuan, pekingská opera, 50. léta Čína, divadlo
This thesis will focus on The Story of the White Snake (Baishe zhuan) written by the modern playwright Tian Han for a production in the genre of Peking Opera in the 1950s. We can understand this adaptation as the implementation of the cultural policy of the PRC of this period, which, among other things, turned to local traditions and pursued to reinterpret them in the spirit of the ideology of the new society. Reinterpretation of the local traditions in the perspective of new values was common even in earlier times, as we have documented in Chinese literary heritage of several centuries. The author will focus on the concept of the topic of love as a social relationship, which came to the center of attention of Chinese intellectuals during the process of modernization and which was followed by the ideology of the Communist Party of China. Based on the analysis of Tian Han's adaptation the author will present the concept of the main characters and the approach to the love theme and religious motifs, she will also confront Tian Han's adaptation with older versions of the story and observe enforced values and attitudes. The author combines the analysis of the libretto with the period reflection of the story and its promotion in the press. Keywords Tian Han, Baishe zhuan, Peking Opera, 1950s China, theatre