Empirical research on the representation of historical information in the medium of computer games, their user reception, and intrapersonal learning outcomes
Empirický výzkum reprezentace historických informací v médiu počítačových her, jejich vnímání uživatelem a jejich intrapersonální vzdělávací výsledky
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121491Identifikátory
SIS: 182106
Kolekce
- Kvalifikační práce [23741]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macek, Jakub
Slussareff, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
21. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Videohry|Explicitní postoje|Implicitní postoje|Informační chování|Hledání informací|Reprezentace historie|APE model|Média ve vzdělávání|Učení pomocí digitálních herKlíčová slova (anglicky)
Video games|Explicit attitudes|Implicit attitudes|Information behaviour|Information seeking|Representation of history|APE model|Media in education|Digital Game-Based LearningTato dizertace zkoumá, zda jsou videohry schopné ovlivnit postoje a informační chování hráčů k vyobrazeným historickým tématům ve videohře v krátkodobém a dlouhodobém časovém horizontu. Sesbírali jsme data od vzorku 148 mladých dospělých. Pokud víme, neexistuje momentálně jiná studie podobného rozsahu zaměřená na historické hry. Jako intervenční nástroj jsme použili upravenou vážnou hru Československo 38-89: Vnitřní pohraničí, která se zaměřuje na téma odsunu sudetských Němců z původně československého pohraničí po Druhé světové válce. Hra je založena na historickém výzkumu, skrze který hráči mohou nahlédnout na zobrazovaná témata z různých perspektiv. Naše kontrolní skupina hrála podobnou hru, avšak s odlišným narativem, který nijak nesouvisel se zobrazovanými historickými událostmi v Československu 38- 89: Vnitřní pohraničí. Změnu explicitních a implicitních postojů a změnu v informačním chování jsme měřili ve vztahu k tématu odsunu sudetských Němců. Naše výsledky prokázaly negativní změnu mezi pretestem a posttestem v explicitních postojích na obecné úrovni (d = -0.34; p = .022) a na konkrétní úrovni (d = -0.53; p = .001) v experimentální skupině ve srovnání s kontrolní skupinou. V dlouhodobém horizontu zůstala signifikantní změna na specifické úrovni explicitních postojů v porovnání mezi oběma...
This dissertation investigates whether video games are able to affect players' attitudes and information behaviour towards depicted historical topics in games over the short- and long-term. We collected data from a sample of 148 young adults. As far as we know, there is currently no study of such a scale focused on historical games. We used, as an intervention tool, a modification of the serious game Czechoslovakia 38-89: Borderlands that deals with the expulsion of the Sudeten Germans from the former Czechoslovakia after WWII. The game is based on historical research providing players with multiple perspectives on the depicted topics. Our control group played a similar game, but where the narrative was unrelated to any depicted historical event from Czechoslovakia 38-89: Borderlands. In the empirical part of the study, we measured explicit and implicit attitude change and information behaviour change towards the expulsion of the Sudeten Germans. Results showed more negative pretest-posttest explicit attitude changes towards the expulsion on a general level (d = -0.34; p = .022) and a specific level (d = -0.53; p = .001) in the experimental group compared to the control group. Over the long-term, group differences in attitude change remained significant for the specific level (d = -0.44; p = .014),...