Zobrazit minimální záznam

Empirický výzkum reprezentace historických informací v médiu počítačových her, jejich vnímání uživatelem a jejich intrapersonální vzdělávací výsledky
dc.contributor.advisorŠisler, Vít
dc.creatorKolek, Lukáš
dc.date.accessioned2020-10-12T11:15:09Z
dc.date.available2020-10-12T11:15:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121491
dc.description.abstractTato dizertace zkoumá, zda jsou videohry schopné ovlivnit postoje a informační chování hráčů k vyobrazeným historickým tématům ve videohře v krátkodobém a dlouhodobém časovém horizontu. Sesbírali jsme data od vzorku 148 mladých dospělých. Pokud víme, neexistuje momentálně jiná studie podobného rozsahu zaměřená na historické hry. Jako intervenční nástroj jsme použili upravenou vážnou hru Československo 38-89: Vnitřní pohraničí, která se zaměřuje na téma odsunu sudetských Němců z původně československého pohraničí po Druhé světové válce. Hra je založena na historickém výzkumu, skrze který hráči mohou nahlédnout na zobrazovaná témata z různých perspektiv. Naše kontrolní skupina hrála podobnou hru, avšak s odlišným narativem, který nijak nesouvisel se zobrazovanými historickými událostmi v Československu 38- 89: Vnitřní pohraničí. Změnu explicitních a implicitních postojů a změnu v informačním chování jsme měřili ve vztahu k tématu odsunu sudetských Němců. Naše výsledky prokázaly negativní změnu mezi pretestem a posttestem v explicitních postojích na obecné úrovni (d = -0.34; p = .022) a na konkrétní úrovni (d = -0.53; p = .001) v experimentální skupině ve srovnání s kontrolní skupinou. V dlouhodobém horizontu zůstala signifikantní změna na specifické úrovni explicitních postojů v porovnání mezi oběma...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation investigates whether video games are able to affect players' attitudes and information behaviour towards depicted historical topics in games over the short- and long-term. We collected data from a sample of 148 young adults. As far as we know, there is currently no study of such a scale focused on historical games. We used, as an intervention tool, a modification of the serious game Czechoslovakia 38-89: Borderlands that deals with the expulsion of the Sudeten Germans from the former Czechoslovakia after WWII. The game is based on historical research providing players with multiple perspectives on the depicted topics. Our control group played a similar game, but where the narrative was unrelated to any depicted historical event from Czechoslovakia 38-89: Borderlands. In the empirical part of the study, we measured explicit and implicit attitude change and information behaviour change towards the expulsion of the Sudeten Germans. Results showed more negative pretest-posttest explicit attitude changes towards the expulsion on a general level (d = -0.34; p = .022) and a specific level (d = -0.53; p = .001) in the experimental group compared to the control group. Over the long-term, group differences in attitude change remained significant for the specific level (d = -0.44; p = .014),...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVideohry|Explicitní postoje|Implicitní postoje|Informační chování|Hledání informací|Reprezentace historie|APE model|Média ve vzdělávání|Učení pomocí digitálních hercs_CZ
dc.subjectVideo games|Explicit attitudes|Implicit attitudes|Information behaviour|Information seeking|Representation of history|APE model|Media in education|Digital Game-Based Learningen_US
dc.titleEmpirical research on the representation of historical information in the medium of computer games, their user reception, and intrapersonal learning outcomesen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-21
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianship - New Media Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId182106
dc.title.translatedEmpirický výzkum reprezentace historických informací v médiu počítačových her, jejich vnímání uživatelem a jejich intrapersonální vzdělávací výsledkycs_CZ
dc.contributor.refereeMacek, Jakub
dc.contributor.refereeSlussareff, Michaela
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformační vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineInformation Scienceen_US
thesis.degree.programInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.degree.programInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enInformation Scienceen_US
uk.degree-program.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-program.enInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato dizertace zkoumá, zda jsou videohry schopné ovlivnit postoje a informační chování hráčů k vyobrazeným historickým tématům ve videohře v krátkodobém a dlouhodobém časovém horizontu. Sesbírali jsme data od vzorku 148 mladých dospělých. Pokud víme, neexistuje momentálně jiná studie podobného rozsahu zaměřená na historické hry. Jako intervenční nástroj jsme použili upravenou vážnou hru Československo 38-89: Vnitřní pohraničí, která se zaměřuje na téma odsunu sudetských Němců z původně československého pohraničí po Druhé světové válce. Hra je založena na historickém výzkumu, skrze který hráči mohou nahlédnout na zobrazovaná témata z různých perspektiv. Naše kontrolní skupina hrála podobnou hru, avšak s odlišným narativem, který nijak nesouvisel se zobrazovanými historickými událostmi v Československu 38- 89: Vnitřní pohraničí. Změnu explicitních a implicitních postojů a změnu v informačním chování jsme měřili ve vztahu k tématu odsunu sudetských Němců. Naše výsledky prokázaly negativní změnu mezi pretestem a posttestem v explicitních postojích na obecné úrovni (d = -0.34; p = .022) a na konkrétní úrovni (d = -0.53; p = .001) v experimentální skupině ve srovnání s kontrolní skupinou. V dlouhodobém horizontu zůstala signifikantní změna na specifické úrovni explicitních postojů v porovnání mezi oběma...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation investigates whether video games are able to affect players' attitudes and information behaviour towards depicted historical topics in games over the short- and long-term. We collected data from a sample of 148 young adults. As far as we know, there is currently no study of such a scale focused on historical games. We used, as an intervention tool, a modification of the serious game Czechoslovakia 38-89: Borderlands that deals with the expulsion of the Sudeten Germans from the former Czechoslovakia after WWII. The game is based on historical research providing players with multiple perspectives on the depicted topics. Our control group played a similar game, but where the narrative was unrelated to any depicted historical event from Czechoslovakia 38-89: Borderlands. In the empirical part of the study, we measured explicit and implicit attitude change and information behaviour change towards the expulsion of the Sudeten Germans. Results showed more negative pretest-posttest explicit attitude changes towards the expulsion on a general level (d = -0.34; p = .022) and a specific level (d = -0.53; p = .001) in the experimental group compared to the control group. Over the long-term, group differences in attitude change remained significant for the specific level (d = -0.44; p = .014),...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV