Srovnávací analýza učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením, pro žáky s lehkým mentálním postižením a pro žáky škol hlavního vzdělávacího proudu
A comparative analysis of Geography textbooks for children with hearing impairment, children with mild intellectual disability, and children at mainstream elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117811Identifiers
Study Information System: 222851
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktická vybavenost učebnice, hodnocení učebnic, obtížnost textu, rastr pro hodnocení učebnic, učebnice, učebnice pro žáky s lehkým mentálním postižením, učebnice pro žáky se sluchovým postižením, učebnice pro žáky škol hlavního vzdělávacího proudu, zeměpis, žák s lehkým mentálním postižením, žák se sluchovým postiženímKeywords (English)
didactic potentiality od textbook, textbook evaluation, text difficulty, textbook evaluation grid, textbooks, textbooks for children with mild intellectual disability, textbooks for children with hearing impairment, textbooks for children in mainstream elementary, Geography, child with mild intellectual disability, child with hearing impairmentDiplomová práce se zabývá analýzou a komparací učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením, žáky s lehkým mentálním postižením a žáky škol hlavního vzdělávacího proudu. Cílem práce je poukázat na současný stav učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením a skrze propojení poznatků z oboru surdopedie a z oboru didaktiky geografie předložit konkrétní podněty pro zlepšení kvality vzdělávání žáků se sluchovým postižením prostřednictvím zvýšení úrovně zpracování didaktických materiálů používaných ve výuce. Úvod práce je věnován především postavení vzdělávacího oboru zeměpis v systému kurikulárních dokumentů - v souvislosti s cílovými skupinami, pro něž jsou určeny učebnice analyzované v této práci, jsou popsány cíle a očekávané výstupy výuky zeměpisu na druhém stupni základní školy. Dále se práce zaměřuje už přímo na učebnice. Představeny jsou funkce učebnice ve vzdělávacím procesu a její strukturní komponenty s důrazem na textovou složku. V opoře o odbornou literaturu jsou popsány charakteristiky této složky a pozornost je věnována učení se z textu - především s ohledem na neslyšící žáky, pro které bývá čeština (tj. jazyk analyzovaných učebnic) jazykem druhým/cizím. Na základě požadavků plynoucích z kurikulárních dokumentů pro českou vzdělávací soustavu, charakteristik učebnic, jejich...
The thesis provides an analysis and comparison of Geography textbooks for children with hearing impairment, children with a mild intellectual disability and children in mainstream elementary schools. The aim of the thesis is to highlight the current state of Geography textbooks for children with hearing impairment and, by means of combining findings on deaf education and the didactics of Geography, suggest specific solutions for improving the quality of education of children with hearing impairment through raising the standard for didactic materials used for teaching. The introduction of the thesis explores the position of Geography as a field of study within the School and Framework Educational Programmes; the objectives of teaching Geography at the second stage of elementary school are examined in relation to the target groups whose the textbooks are analysed in this thesis. Further, the thesis focuses directly on textbooks. The functions of the textbook in the educational process are introduced, as well as its structural components with a particular emphasis on the textual elements. Drawing on relevant academic literature, the characteristic features of these elements are described with special attention paid to learning from text - predominantly with regards to deaf children who typically...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Výuka českého jazyka dětí a žáků se zrakovým postižením
Defence status: DEFENDEDČechová, Magdalena (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Date of defense: 13. 6. 2013NÁZEV: Výuka českého jazyka u dětí a žáků se zrakovým postižením AUTOR: Magdalena Čechová KATEDRA: Katedra českého jazyka VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Simona Pišlová, Dr. ABSTRAKT: Bakalářská práce je zaměřena na výuku českého ... -
Výukové materiály ČJ určené žákům se sluchovým postižením a výukové materiály ČJ pro žáky 2. stupně ZŠ (nakladatelství Fraus)
Defence status: DEFENDEDPotůčková, Eva (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Date of defense: 13. 9. 2023The bachelor thesis is focused on evaluation, particularly of printed educational materials, for teaching the Czech language - grammar textbooks on the lower secondary school level, intended for pupils with hearing impairment ... -
Výzkum učebnic přírodopisu pro žáky se sluchovým postižením jako východisko pro tvorbu pracovních sešitů
Defence status: DEFENDEDSkýbová, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 18. 11. 2015TITLE: Content analyses of the textbooks of biology (natural history) for pupils with hearing impairment as a starting point for creating workbooks AUTHOR: RNDr. Jana Skýbová DEPARTMENT: Biology and Environmental Studies, ...