Podpora vzdělávání hospitalizovaného dítěte předškolního věku s diagnózou Morbus Perthes
Support of education of a preschool child hospitalized with the Morbus Perthes diagnosis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106258Identifikátory
SIS: 188001
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemková, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vývoj dítěte, dítě a nemoc, hospitalizace, rodina a nemocné dítě, diagnóza Morbus Perthes, podpora nemocného dítěte, mateřská škola při nemocniciKlíčová slova (anglicky)
Child development, Child and disease, Hospitalisation, Family and Child suffering from the disease, Diagnosis Perthes Disease, Supporting education of the child suffering from disease, Hospital preschoolDiplomová práce se zabývá hospitalizací dítěte předškolního věku a významem vzdělávání v tomto náročném období. Cílem práce je zjistit, zda si rodiče význam mateřské školy při nemocnici uvědomují. Pedagogům a rodičům dát náměty činností k rozvoji a podpoře nemocného dítěte. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První část je zpracována na základě odborných pramenů. Uvedena je zde charakteristika dítěte předškolního věku, vymezeny jsou jeho potřeby a zájmy v době hospitalizace. Popsána je rodina, její funkce a spolupráce s nemocniční školou. Závěr první části práce je věnován onemocnění Morbus Perthes. Druhá část diplomové práce je zaměřena na rodinu nemocného dítěte. Tato část byla zpracována na základě výsledků kvalitativního průzkumu, který zjišťoval postoj rodiny k předškolnímu vzdělávání hospitalizovaného dítěte a význam rodiny v této náročné životní situaci. Na základě analytického zpracování získaných odpovědí byl vypracován návrh konkrétních aktivizačních činností jako program na podporu vzdělávání nemocného dítěte. Ten je uveden v samém závěru této části.
The diploma thesis deals with hospitalisation of a preschool child and the importance of education during this challenging period. The goal of the thesis is to find out if parents are aware of the importance of preschool attendance while their children are hospitalised. The thesis also aims to supply teachers and parents with activities they may use to develop and support the child suffering from Perthes Disease. The thesis has been divided into two main parts. Part I is based on expert sources. It contains characteristics of a preschool child and specifies his/her needs and interests during hospitalisation, including the description of family, its function and co-operation with the hospital school. The final section of Part I provides information on Perthes Disease. Part II focuses on the family of the child suffering from the disease. This part is based on qualitative research results. The research investigated the families' attitudes to preschool education of hospitalised children and the importance of family when coping with the difficult life situation. The analysis of the collected answers resulted in a proposal of specific activities designed as a programme supporting education of the child suffering from Perthes disease. The programme is included in the final section of the thesis.