dc.contributor.advisor | Ottlová, Marta | |
dc.creator | Michl, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2024-08-08T12:06:30Z | |
dc.date.available | 2024-08-08T12:06:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/103902 | |
dc.description.abstract | Disertační práce Jakub Michl: Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě pražském Abstrakt Alžbětinky byly řádem, jehož prioritou byla péče o nemocné. Hudba proto nikdy nebyla prioritou řádových aktivit, jako tomu bylo u jiných, zejména školských řádů. Díky nepřerušené kontinuitě pražského konventu, který uniknul především josefínským reformám, se však dochovala řada pramenů, která svědčí o vyspělé hudební kultuře řádového domu, včetně rozsáhlé sbírky hudebnin i písemných pramenů svědčící o charakteru této kultury. Dizertace se snaží o zasazení hudebních pramenů do kontextu řádové struktury, řádového společenství, kontextu města a jeho institucí, každodennosti konventu s fenomény jako klauzura, práce v nemocnici, hierarchie řádového společenství či rekreace. Hudba v klášterech byla úzce svázána s liturgií. U alžbětinek byl soustředěn hudební provoz na velké svátky (sv. Alžběta, sv. František Serafínský, Porciunkule, Vánoce, Epifanie, Velikonoce) a zádušní pobožnosti za dobrodince konventu. Klášter spolupracoval se světskými hudebníky i skladateli (F. X. Brixi, Z. V. Suchý, F. X. Labler, J. N. Bayer, ad.), zároveň se ve společenství nacházela řada povolaných hudebnic. Seznamech řádových sester najdeme ředitelky kůru, varhanice, hudebnice i basistky. Instrumentáři kláštera čítal varhany, housle,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Music Culture of the Elisabethan Convent in Prague Jakub Michl Abstract The Sisters of Saint Elizabeth (Elizabethan Nuns) were a spiritual order primarily focused on administering healthcare. Therefore, music was never the main focus of the order's activities, as it often was in others, particularly educational orders. However, thanks to the uninterrupted historical continuity of the Prague convent, which was exempted from the restrictions of Joseph II's era, many sources illustrating the convent music culture were preserved, including an extensive collection of music. The dissertation aims to describe this music culture in the context of the order structure and its personal hierarchy, as part of the city of Prague and its civic institutions, and in its everyday life and characteristics such as enclosure, hospital service and recreational activities. Music in convents was always tightly bound to liturgy. In the case of the Elizabethan order, significant music production was focused on the order's main liturgical feasts such as S. Elizabeth, S. Francis of Assisi, Porciuncula, Christmas, Epiphany, Easter and also memorial services for deceased patrons of the convent. The convent cooperated with many lay musicians and composers such as F. X. Brixi, Z. V. Suchý, F. X. Labler, J. N. Bayer, among others. At the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Elisabethan nuns|female spiritual orders|convents|hospitals|charity|liturgy|liturgical music|music history|music of spiritual orders|music collections|music in convents|music instruments|music sources|sacred music|18th century music|19th century music|Prague|Praha|New Town of Prague|Podskalí|Vyšehrad|pragensia|charity concerts|carrousels|oratorios|cantors|female musicians|female composers|franciscan order|reforms of Joseph II|Antonín Syrůček|František Xaver Brixi|František Xaver Labler | en_US |
dc.subject | Alžbětinky|ženské církevní řády|kláštery|nemocnice|charitativní instituce|liturgie|liturgická hudba|dějiny hudby|hudba církevních institucí|hudební sbírky|hudba v církevních řádech|hudební nástroje|hudebniny|chrámová hudba|církevní hudba|Praha|Nové Město pražské|Podskalí|Vyšehrad|pragensia|charitativní koncerty|karusely|oratoria|kantoři|hudebnice|skladatelky|františkáni|náboženská bratrstva|josefínské reformy|Antonín Syrůček|František Xaver Brixi|František Xaver Labler|Marie Juliana OSE | cs_CZ |
dc.title | Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě Pražském | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-13 | |
dc.description.department | Ústav hudební vědy | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Musicology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 135351 | |
dc.title.translated | Music Culture of the Elisabethan Convent in Prague | en_US |
dc.contributor.referee | Aschenbrenner, Vít | |
dc.contributor.referee | Perutková, Jana | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Music Studies - studies in Czech | en_US |
thesis.degree.discipline | Hudební věda | cs_CZ |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav hudební vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Musicology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Hudební věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Music Studies - studies in Czech | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Disertační práce Jakub Michl: Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě pražském Abstrakt Alžbětinky byly řádem, jehož prioritou byla péče o nemocné. Hudba proto nikdy nebyla prioritou řádových aktivit, jako tomu bylo u jiných, zejména školských řádů. Díky nepřerušené kontinuitě pražského konventu, který uniknul především josefínským reformám, se však dochovala řada pramenů, která svědčí o vyspělé hudební kultuře řádového domu, včetně rozsáhlé sbírky hudebnin i písemných pramenů svědčící o charakteru této kultury. Dizertace se snaží o zasazení hudebních pramenů do kontextu řádové struktury, řádového společenství, kontextu města a jeho institucí, každodennosti konventu s fenomény jako klauzura, práce v nemocnici, hierarchie řádového společenství či rekreace. Hudba v klášterech byla úzce svázána s liturgií. U alžbětinek byl soustředěn hudební provoz na velké svátky (sv. Alžběta, sv. František Serafínský, Porciunkule, Vánoce, Epifanie, Velikonoce) a zádušní pobožnosti za dobrodince konventu. Klášter spolupracoval se světskými hudebníky i skladateli (F. X. Brixi, Z. V. Suchý, F. X. Labler, J. N. Bayer, ad.), zároveň se ve společenství nacházela řada povolaných hudebnic. Seznamech řádových sester najdeme ředitelky kůru, varhanice, hudebnice i basistky. Instrumentáři kláštera čítal varhany, housle,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Music Culture of the Elisabethan Convent in Prague Jakub Michl Abstract The Sisters of Saint Elizabeth (Elizabethan Nuns) were a spiritual order primarily focused on administering healthcare. Therefore, music was never the main focus of the order's activities, as it often was in others, particularly educational orders. However, thanks to the uninterrupted historical continuity of the Prague convent, which was exempted from the restrictions of Joseph II's era, many sources illustrating the convent music culture were preserved, including an extensive collection of music. The dissertation aims to describe this music culture in the context of the order structure and its personal hierarchy, as part of the city of Prague and its civic institutions, and in its everyday life and characteristics such as enclosure, hospital service and recreational activities. Music in convents was always tightly bound to liturgy. In the case of the Elizabethan order, significant music production was focused on the order's main liturgical feasts such as S. Elizabeth, S. Francis of Assisi, Porciuncula, Christmas, Epiphany, Easter and also memorial services for deceased patrons of the convent. The convent cooperated with many lay musicians and composers such as F. X. Brixi, Z. V. Suchý, F. X. Labler, J. N. Bayer, among others. At the... | en_US |
uk.file-availability | P | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990022135420106986 | |