Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě Pražském
Music Culture of the Elisabethan Convent in Prague
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103902Identifikátory
SIS: 135351
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Aschenbrenner, Vít
Perutková, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
13. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Alžbětinky|ženské církevní řády|kláštery|nemocnice|charitativní instituce|liturgie|liturgická hudba|dějiny hudby|hudba církevních institucí|hudební sbírky|hudba v církevních řádech|hudební nástroje|hudebniny|chrámová hudba|církevní hudba|Praha|Nové Město pražské|Podskalí|Vyšehrad|pragensia|charitativní koncerty|karusely|oratoria|kantoři|hudebnice|skladatelky|františkáni|náboženská bratrstva|josefínské reformy|Antonín Syrůček|František Xaver Brixi|František Xaver Labler|Marie Juliana OSEKlíčová slova (anglicky)
Elisabethan nuns|female spiritual orders|convents|hospitals|charity|liturgy|liturgical music|music history|music of spiritual orders|music collections|music in convents|music instruments|music sources|sacred music|18th century music|19th century music|Prague|Praha|New Town of Prague|Podskalí|Vyšehrad|pragensia|charity concerts|carrousels|oratorios|cantors|female musicians|female composers|franciscan order|reforms of Joseph II|Antonín Syrůček|František Xaver Brixi|František Xaver LablerDisertační práce Jakub Michl: Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě pražském Abstrakt Alžbětinky byly řádem, jehož prioritou byla péče o nemocné. Hudba proto nikdy nebyla prioritou řádových aktivit, jako tomu bylo u jiných, zejména školských řádů. Díky nepřerušené kontinuitě pražského konventu, který uniknul především josefínským reformám, se však dochovala řada pramenů, která svědčí o vyspělé hudební kultuře řádového domu, včetně rozsáhlé sbírky hudebnin i písemných pramenů svědčící o charakteru této kultury. Dizertace se snaží o zasazení hudebních pramenů do kontextu řádové struktury, řádového společenství, kontextu města a jeho institucí, každodennosti konventu s fenomény jako klauzura, práce v nemocnici, hierarchie řádového společenství či rekreace. Hudba v klášterech byla úzce svázána s liturgií. U alžbětinek byl soustředěn hudební provoz na velké svátky (sv. Alžběta, sv. František Serafínský, Porciunkule, Vánoce, Epifanie, Velikonoce) a zádušní pobožnosti za dobrodince konventu. Klášter spolupracoval se světskými hudebníky i skladateli (F. X. Brixi, Z. V. Suchý, F. X. Labler, J. N. Bayer, ad.), zároveň se ve společenství nacházela řada povolaných hudebnic. Seznamech řádových sester najdeme ředitelky kůru, varhanice, hudebnice i basistky. Instrumentáři kláštera čítal varhany, housle,...
Music Culture of the Elisabethan Convent in Prague Jakub Michl Abstract The Sisters of Saint Elizabeth (Elizabethan Nuns) were a spiritual order primarily focused on administering healthcare. Therefore, music was never the main focus of the order's activities, as it often was in others, particularly educational orders. However, thanks to the uninterrupted historical continuity of the Prague convent, which was exempted from the restrictions of Joseph II's era, many sources illustrating the convent music culture were preserved, including an extensive collection of music. The dissertation aims to describe this music culture in the context of the order structure and its personal hierarchy, as part of the city of Prague and its civic institutions, and in its everyday life and characteristics such as enclosure, hospital service and recreational activities. Music in convents was always tightly bound to liturgy. In the case of the Elizabethan order, significant music production was focused on the order's main liturgical feasts such as S. Elizabeth, S. Francis of Assisi, Porciuncula, Christmas, Epiphany, Easter and also memorial services for deceased patrons of the convent. The convent cooperated with many lay musicians and composers such as F. X. Brixi, Z. V. Suchý, F. X. Labler, J. N. Bayer, among others. At the...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Studio jako nástroj (malého) skladatele: vliv využití softwaru pro kompozici elektroakustické hudby ve výuce dětí na jejich následnou percepci hudebních děl
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMartínková, Aneta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 23. 1. 2023Diplomová práce se zabývá paradigmatickou změnou v oblasti hudebních schopností a hudebního poslechu, kterou do hudebního světa vnáší rozvoj technologií. Předkládá souhrn kanonické teorie, která nabízí pohled na hudebnost ... -
Forman's Amadeus and the Role of Music in Film Narrative
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBazika, Tomáš (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Datum obhajoby: 4. 9. 2020Forman's Amadeus and the Role of Music in Film Narrative Vedoucí diplomové práce (supervisor): Zpracoval (author): Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. Tomáš Bazika studijní obor (program): Praha, July 2020 Obecná teorie a dějiny ... -
Otevírání a zahlazování audiovizuálních trhlin: Hudba a (dis)kontinuální montážní sekvence ve filmech Terrence Malicka
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKinzl, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 4. 9. 2023Terrence Malick's filmography has already been discussed many times in film studies literature. Most often, it is interpreted through philosophical, psychological or religious concepts that emerge directly from the themes ...