Kořeny a vývoj brazilské církve Santo Daime
The roots and evolution of the brazilian Santo Daime church
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102928Identifikátory
SIS: 189931
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kostičová, Zuzana
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Judaistika - Religionistika
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra religionistiky
Datum obhajoby
26. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce se zabývá ayahuascovou církví Santo Daime, především linií Cefluris, která je ve světě nerozšířenější. Nejprve popisuje vývoj této církve, kdy se ze základů lidového katolicismu, šamanského užívání ayahuascy, esoterického učení, kardecismu a Umbandy vyvinula v samostatné náboženské hnutí. Na vývoji můžeme vidět postupnou proměnu sociálního složení členů této církve, kdy zakládajícími členy byli nuzní venkovští obyvatelé Amazonie oproti dnešním účastníkům ceremonií, kteří pochází hlavně z městské střední třídy. Další kapitoly zkoumají zdrojové tradice a do jaké míry jsou jejich vlivy v tomto hnutí neustále přítomny. Křesťanská eucharistie, křesťanští svatí a jejich svátky jsou ústředním motivem většiny ceremonií a pozůstatkem lidového katolicismu. Daime (původně ayahuasca), výrazný hudební doprovod a léčivý aspekt ceremonií je dědictvím jihoamerického šamanismu a evropský esoterismus a spiritismus byly zdrojem pro teoretický popis duchovního světa, hojně recitované modlitby a individuální meditační techniky. S pozdějším přijetím Umbandy do rituálu můžeme pozorovat nárůst posedlostních stavů a obohacení panteonu vzývaných bytostí během ceremonií (především caboclos a orišové). V poslední kapitole projednáváme, jak se hnutí v současnosti vyvíjí od náboženství objektivní pravdy vstříc k...
This thesis concerns with an ayahuasca church Santo Daime, mainly with the Cefluris line, which is the mostly spread in the world. At the first it describes the evolution of this church, as it evolved from the roots of popular Catholicism, shamanic use of ayahuasca, esoteric teaching, Kardecism and Afro-Brazilian cults (mainly Umbanda) into an independent religious movement. According to its evolution we can see gradual change in the social composition of church's members, when the founder members were poor Amazonian peasants contrary to the present participants of the ceremonies who come from the urban middle class at the most. Next chapters investigate original traditions and an extent to which are their influences still present in this movement. Christian Eucharist, Christian saints and their feasts are the central motives for majority of the ceremonies and the remnant of popular Catholicism. Daime (originally ayahuasca), expressive musical background and healing aspect of the ceremonies are the heritage of the South American shamanism and European esotericism and Spiritism were the sources of theoretical description of the spiritual world, frequently cited prayers and individual meditation techniques. We can observe increased occurrences of the possessive states and an enrichment of the...