Zobrazit minimální záznam

The Ways of Interpreting "Authorial Fairy Tales" at Secondary School
dc.contributor.advisorVaněk, Václav
dc.creatorVojtíšek, Ondřej
dc.date.accessioned2018-07-20T09:53:42Z
dc.date.available2018-07-20T09:53:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100236
dc.description.abstractCílem diplomové práce je představit možnosti interpretace pohádek ve středoškolské literární výuce. Toto směřování v sobě obsahuje dvě hlavní dimenze: jednak zkoumání pozice pohádek na středních školách (motivací je, že se jedná o žánr v tomto kontextu do jisté míry opomíjený), jednak hledání možných interpretačních postupů a technik uplatnitelných na středních školách (zde je motivací především společenská potřeba promýšlení úloh, jež ověřují interpretační dovednosti). Oba tyto směry jsou v práci rozvíjeny nejprve samostatně, v závěru se poté protínají. Prvnímu z těchto okruhů se věnují úvodní části práce. Tam je zachycena aktuální míra zapojování pohádek do výuky - a to vhledem do vybraných středoškolských příruček, do tzv. školních seznamů literárních děl ke státní maturitě a, skrze anketu, do pedagogické praxe. Na samotném počátku je však především popsáno několik didaktických interpretačních výhod (mj. relativní srozumitelnost, možnost práce s celkem či hledání symbolických významů), které může nabízet právě výběr pohádkového textu. Aby bylo možné nesourodou množinu pohádek uchopit a vyjmout z ní právě takové, které zmíněné didaktické výhody naplňují, je v další kapitole představen návrh vymezení "inovativních" pohádek (v opozici k pohádkám "standardním"). Termín je popsán v kontrastu s...cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of diploma work "The Ways of Interpreting 'Authorial Fairy Tales' at Secondary School" is to present various ways how to interpret fairy tales with students of literature at secondary schools. This goal is reached by means of two endeavours. First, the role of fairy tales and frequency of their usage in teaching of literature at secondary schools are analyzed. Such analysis is important as fairy tales seem to be a rather neglected and less studied genre among those used as teaching tools at secondary schools. Second, ways and methods of interpretation suitable for secondary schools are proposed. This endeavour is motivated by the current societal need to cultivate and develop test questions that verify abilities of students to interpret texts. These two lines of research run separately through the diploma thesis at first and come together not until the final part of it. The analysis of the role of fairy tales in teaching of literature at secondary schools forms the first part of the diploma thesis. Data for analysis have been gained from secondary school teaching manuals, from lists of books needed for final exams, and from Internet survey conducted among teachers. At the very beginning, the educational advantages of using fairy tales when teaching interpretation, such as clarity of text,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectauthorial fairy tales|innovative fairy tales|didactic interpretation|interpretation of fairy tales|literary education|test questionen_US
dc.subjectautorská pohádka|inovativní pohádka|didaktická interpretace|interpretace pohádek|literární výchova|testová úlohacs_CZ
dc.titleMožnosti interpretace "autorské pohádky" ve středoškolské výucecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-18
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId190387
dc.title.translatedThe Ways of Interpreting "Authorial Fairy Tales" at Secondary Schoolen_US
dc.contributor.refereeKrálíková, Andrea
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je představit možnosti interpretace pohádek ve středoškolské literární výuce. Toto směřování v sobě obsahuje dvě hlavní dimenze: jednak zkoumání pozice pohádek na středních školách (motivací je, že se jedná o žánr v tomto kontextu do jisté míry opomíjený), jednak hledání možných interpretačních postupů a technik uplatnitelných na středních školách (zde je motivací především společenská potřeba promýšlení úloh, jež ověřují interpretační dovednosti). Oba tyto směry jsou v práci rozvíjeny nejprve samostatně, v závěru se poté protínají. Prvnímu z těchto okruhů se věnují úvodní části práce. Tam je zachycena aktuální míra zapojování pohádek do výuky - a to vhledem do vybraných středoškolských příruček, do tzv. školních seznamů literárních děl ke státní maturitě a, skrze anketu, do pedagogické praxe. Na samotném počátku je však především popsáno několik didaktických interpretačních výhod (mj. relativní srozumitelnost, možnost práce s celkem či hledání symbolických významů), které může nabízet právě výběr pohádkového textu. Aby bylo možné nesourodou množinu pohádek uchopit a vyjmout z ní právě takové, které zmíněné didaktické výhody naplňují, je v další kapitole představen návrh vymezení "inovativních" pohádek (v opozici k pohádkám "standardním"). Termín je popsán v kontrastu s...cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of diploma work "The Ways of Interpreting 'Authorial Fairy Tales' at Secondary School" is to present various ways how to interpret fairy tales with students of literature at secondary schools. This goal is reached by means of two endeavours. First, the role of fairy tales and frequency of their usage in teaching of literature at secondary schools are analyzed. Such analysis is important as fairy tales seem to be a rather neglected and less studied genre among those used as teaching tools at secondary schools. Second, ways and methods of interpretation suitable for secondary schools are proposed. This endeavour is motivated by the current societal need to cultivate and develop test questions that verify abilities of students to interpret texts. These two lines of research run separately through the diploma thesis at first and come together not until the final part of it. The analysis of the role of fairy tales in teaching of literature at secondary schools forms the first part of the diploma thesis. Data for analysis have been gained from secondary school teaching manuals, from lists of books needed for final exams, and from Internet survey conducted among teachers. At the very beginning, the educational advantages of using fairy tales when teaching interpretation, such as clarity of text,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV