Zapadlý projekt Muhammada Alího Budování hráze v deltě Nilu
Forgotten project of Muhammad Ali. Construction of the barrage in the head of delta
Vědecký článek
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97443Identifikátory
Kolekce
- Číslo 2 [8]
Autor
Datum vydání
2017Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaPraha
Zdrojový dokument
Dvacáté století (web)ISSN: 2336-6656
Rok vydání periodika: 2017
Ročník periodika: 9
Číslo periodika: 2
Odkaz na licenční podmínky
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Klíčová slova (česky)
Hráz v deltě, barrage, egyptská bavlna, vodohospodářští inženýři, egyptské zemědělství, nilské zavlažování, Linant Paša, Mougel Bej, Colin Scott-Mocrieff, Rosettská hráz, Damiettská hrázKlíčová slova (anglicky)
Delta barrage, Barrage in the Head of Delta, Egyptian Cotton, Hydraulic Engineers, Egyptian Agriculture, Nile Irrigation, Linant Pasha, Mougel Bey, Colin Scott-Mocrieff, Rosetta Dam, Damietta DamTento článek se zabývá problematikou prvních novodobých pokusů o modernizaci egyptského zavlažovacího systému na řece Nil v 19. století. Zaměřuje se především na budování hráze v nilské deltě. Tento projekt, který zahájil egyptský vládce Muhammad Alí, měl zlepšit zavlažování v oblasti delty, a tak zvýšit zemědělské výnosy, především z produkce bavlny. Počáteční účast francouzských inženýrů Louise Maurice Linanta de Bellefonds a Eugèna Mougela dokládá velký vliv Francie na Egypt Muhammada Alího. Angažmá britských inženýrů Colina Scotta-Moncrieffa, Williama Reida nebo Williama Willcockse v projektu, které začíná v šedesátých letech, je naopak zrcadlem počínající britské dominance na Nilu.
This article analyses the problems of the first modern attempts at modernization of the Egyptian irrigation
systems on the Nile River in 19th century. The focus is on the construction of the barrage in
the head of Delta. This project, commenced by Egyptian ruler Muhammad Ali (1805–1848), was intended
to improve the irrigation of Delta and thus increase agricultural revenues, primarily with
regard to the cotton production. The engagement of French foreign advisors such as engineers Louis
Maurice Linant de Bellefonds and Eugène Mougel in the first phase of the project demonstrates the
great influence France held over Muhammad Ali’s Egypt. The involvement of British engineers Colin
Scott-Moncrieff, William Reid and William Willcocks in the later phase of the project, which began
in the 1860s, in contrast reflects British economic interests and the rising of Britain’s dominance on
the Nile.