Role empatie ve vnímání humanistické fotografii na příkladu výstavy "The Family of man"
The role of empathy in perception of humanistic photography
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92570Identifikátory
SIS: 178200
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rakušanová, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
7. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
empatie|humanistická fotografie|psychologie umění|Lidská rodina|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward SteichenKlíčová slova (anglicky)
empathy|humanistic photography|psychology of art|The Family of Man|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward SteichenTato bakalářská práce zpracovává téma empatie a její roli při chápání humanistického směru ve fotografii, jehož posláním po druhé světové válce bylo zamyšlení nad údělem lidského rodu. Hlavní otázkou této práce je, jak empatie, tedy vcítění do motivů a emocí, ovlivňuje lidské vnímání fotografických záběrů, které vypovídají o radostech, bolestech a touhách člověka. Problematika je ukázána na příkladu historicky významné výstavy "The Family of Man", jejíž kurátorem byl Edward Steichen. Diplomantka se pokusí nejprve vyzkoumat, jak funguje mechanismus empatie z hlediska psychologie a estetiky, potom využít tyto znalosti při zkoumání kulminačního bodu humanismu v poválečné fotografií - výstavy "The Family of man", a to její vizuálního složení a pozdější reflexi.
This bachelor thesis focuses on the reception of empathy and understanding of the direction of humanistic photography, the mission of which after the Second World War was the reflection of destiny of the human race. The main problem, that I will reveal is how empathy for the motives and emotions affects human perception of photographic images that reveal human joys, sorrows and desires. This problem is exemplified by the historically famous exhibition "The Family of Man" curated by Edward Steichen. This paper presents research of empathy mechanisms from the points of aesthetics and psychology. The findings are then used to study the culmination point of humanistic photography, the exhibition "The Family of man", its visual composition and reflection.