Aktuální logopedické přístupy k dětem s Downovým syndromem
Current approaches in the speech therapy for children with Down syndrome
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85561Identifiers
Study Information System: 175407
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Downův syndrom, vývoj komunikačních schopností, narušení komunikačních schopností, logopedická terapie, terapeutické metody a techniky, orofaciální stimulace, myofunkční terapie, doplňující terapie, případové studieKeywords (English)
Down syndrome, development of communication skills, speech disorder, speech therapy, therapeutic methods and techniques, orofacial stimulation, myofunctional therapy, complementary therapies, case studyDiplomová práce pojednává o konkrétních terapeutických metodách a technikách, které lze využívat v rámci logopedické péče u dětí s Downovým syndromem, u kterých se vyskytují symptomatické poruchy řeči. Práce obsahuje kompletní terminologické vymezení Downova syndromu od etiologie, diagnostiky až po detailní zpracování terapeutických metod. Práce obsahuje doplňující terapie, které přispívají k celkovému rozvoji komunikačních schopností dítěte. Hlavním cílem je analýza logopedické terapie. Tato práce může být inspirací pro logopedy, rodiče, pečující osoby, učitelky v MŠ a ZŠ, kteří s dětmi s Downovým syndromem pracují a chtějí přispět ke zlepšení komunikačních schopností těchto dětí. Diplomová práce může být východiskem pro další studie vědeckého charakteru, které se zabývají stejnou problematikou. KLÍČOVÁ SLOVA: Downův syndrom, vývoj komunikačních schopností, narušení komunikačních schopností, logopedická terapie, terapeutické metody a techniky, orofaciální stimulace, myofunkční terapie, doplňující terapie, případové studie.
The thesis discusses the specific therapeutic methods and techniques that can be used in the context of speech therapy for children with Down syndrome who suffer from symptomatic speech disorder. The thesis includes the complete terminological definition of Down syndrome etiology, diagnosis and detailed elaboration of the therapeutic methods. It also includes complementary therapies that contribute to the overall development of the child's communication skills. The main objective of the thesis is to analyze the speech therapy. It may be an inspiration for speech therapists, parents, teachers in kindergartens and primary schools who take care of children with Down syndrome and want to contribute to improvement of communication skills of the children. The thesis can be a starting point for further scientific work that deals with similar issues. KEYWORDS: Down syndrome, development of communication skills, speech disorder, speech therapy, therapeutic methods and techniques, orofacial stimulation, myofunctional therapy, complementary therapies, case study.