Vyučující češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku
Teachers of Czech Language as a Foreign Language for Pre-School Children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84259Identifiers
Study Information System: 144395
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
1. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čeština jako cizí jazyk, předškolní vzdělávání, dítě-cizinec, cizí jazyk v předškolním vzdělávání, vyučující čeština jako cizího jazyka dětí předškolního věkuKeywords (English)
Czech as a foreign language, pre-school education, child-foreigner, foreign language in pre-school education, teachers of Czech language as a foreign language for pre-school childrenDiplomová práce se zabývá výukou češtiny jako cizího jazyka dětí předškolního věku. Hlavním cílem práce je prozkoumání současné situace výuky z hlediska vyučujících, kteří se této výuce věnují, a to především pokud jde o kvalifikaci vyučujících, jimi volené přístupy a metody a využívané učební materiály. První část práce je zaměřena nejdříve na význam výuky češtiny jako cizího jazyka dětí předškolního věku, poté na vzdělávání vyučujících češtiny jako cizího jazyka dětí předškolního věku a nakonec na děti předškolního věku, jakožto cílovou skupinu výuky cizích jazyků a češtiny jako cizího jazyka. V rámci kapitoly o metodologii popisujeme námi vybrané kvalitativní metody šetření a průběh prováděného výzkumu. Empirická část práce je rozdělena do třech částí, v první z nich jsou prezentována data získaná v rámci polostrukturovaných rozhovorů v Praze a výsledky kvalitativní analýzy materiálů, s nimiž vyučující pracují, v druhé části jsou popsána data získaná z polostrukturovaných rozhovorů, které jsme realizovali v České škole bez hranic v Paříži. Následující část se poté věnuje srovnání těchto dat. Klíčová slova čeština jako cizí jazyk, předškolní vzdělávání, dítě-cizinec, cizí jazyk v předškolním vzdělávání, vyučující čeština jako cizího jazyka dětí předškolního věku
The M. A. thesis concerns with teaching Czech as foreign language for pre-school children. The main aim of thesis is current situation of teaching Czech as foreign language for pre- school children with respect to teachers who perform this teaching, primarily to the qualifications of teachers, the approaches and the methods which they choose and the teaching materials which they use. The first part of thesis deals firstly with significance of teaching Czech as foreign language for pre-school children then with education teachers of Czech as foreign language for pre- school children and finally with pre-school children as target group of teaching foreign language and Czech as foreign language. In the chapter about methodology we describe chosen qualitative methods of research and course of the research. The empirical part of thesis is divided into three parts, in the first one are presented the research data from the semi-structured interviews in Prague and the results of qualitative analysis of materials which are used by teachers. In the second part are described the research data from semi-structured interviews from Czech School without Borders in. The next part deals with comparison of these data. Key words Czech as a foreign language, pre-school education, child-foreigner, foreign language in...