Konstrukce postavy : postava ve fikčních světech a světech příběhu
Charakter construction : character within fictional worlds and storyworlds
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84147Identifiers
Study Information System: 155010
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Dadejík, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fikční postava, svět příběhu, fikční svět, mentální model, mezera, inferenceKeywords (English)
fictional character, storyworld, fictional world, mental model, gap, inferencePředkládaná práce se prostřednictvím otázky možností a limitů čtenářových inferencí pokouší poukázat na rozdíly mezi postavami ve fikčních světech a postavami ve světech příběhu. Záměrem práce je dokázat, že svět příběhu chápaný jakožto mentální model se vzhledem k tématu postavy vyhýbá některým obtížím, které provázejí teorie fikčních světů. První kapitola nejprve dává nahlédnout do problematiky definování a teorií postavy a do jejího rámce situuje kognitivní přístupy vůči postavě. Jelikož bývají svět příběhu a fikční svět chápány jako koncepty velmi podobné, jsou ve druhé kapitole nejprve představeny dva protichůdné názory na čtenářovu aktivitu v rámci konstrukce fikčního světa, a sice teorie Lubomíra Doležela a Marie-Laure Ryanové. Skrze jejich vzájemné porovnání je pak vyzdvižen specifický status postavy vzhledem ke čtenářovým inferencím, který dále plní zásadní úlohu v teorii Umberta Eca, jejíž jádro je představeno v kapitole třetí. Provázanost rozumění příběhu s konstrukcí postavy je pak centrem zájmu čtvrté kapitoly, kde jsou kognitivní přístupy reprezentovány teoriemi Alana Palmera a Davida Hermana, a která představuje svět příběhu a postavu v něm jako modely otevřené a pružné. Klíčová slova fikční postava, svět příběhu, fikční svět, mentální model, mezera, inference
The thesis being presented aims to stress the differences between characters in fictional worlds and characters in storyworlds by means of question of possibilities and limits of reader's inferences. The aims of this thesis is to prove that storyworld construed as a mental model manages to avoid some problems that relate to fictional worlds theories. First chapter provides an insight into the issue of definitions and theories of character and places cognitive approaches to character within it. Since a concept of fictional world and a concept of storyworld are often construed as very alike, in the second chapter, there are two opposed opinions concerning reader's activity during a construction of fictional world; that is theories of Lubomír Doležel and Marie-Laure Ryan. By means of their mutual comparision, the distinctive status of fictional character concerning reader's inferences is being emphasized that further bears a decisive role within theory of Umberto Eco of which a core is presented in chapter three. The link between story comprehension and construction of fictional character is a centre of interest of chapter four, where cognitive approaches are represented by theories by Alan Palmer and David Herman. This chapter presents storyworld and character within it as open and fluid flexible....