Tandemová metoda při výuce češtiny jako cizího jazyka
Tandem Method in Teaching Czech as Foreign Language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84136Identifiers
Study Information System: 147098
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Cizí jazyk čeština, výuková metoda, učení se v tandemu, skupinová práce, přeshraniční spolupráceKeywords (English)
Czech as foreign language, teaching method, tandem learning, group work, cross-border cooperationDiplomová práce se zabývá tandemovou metodou při výuce češtiny jako cizího jazyka. Jedná se o učení jazyků ve dvojici nebo v malé skupince studentů s různými mateřskými jazyky. Práce sestává z teoretické a empirické části. V teoretické části popisujeme společenská, didaktická a lingvodidaktická východiska metody a blíže metodu charakterizujeme. Shrnutí příkladů úspěšné aplikace metody v zahraničí a v České republice poukazuje na potenciální možnosti dalšího využití metody u nás. Pro účely výzkumu jsme organizovali výuku s tandemovou metodou, pro sběr dat bylo využito dotazníkové šetření. Na základě získaných dat nalézáme hlavní přínosy a limity metody. Pro zájemce z řad lektorů i studentů formulujeme lingvodidaktická doporučení pro aplikaci metody ve výuce a navrhujeme konkrétní oblasti využití metody v praxi. Klíčová slova Cizí jazyk čeština, výuková metoda, učení se v tandemu, skupinová práce, přeshraniční spolupráce.
The diploma thesis deals with tandem method in teaching Czech as a foreign language. It is a language learning in pairs or in a small group of students with different mother languages. The thesis consists of two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part social, didactic and lingvodidactic ways out of tandem method are described and we also specified the method. The summary of examples of the successful application of the method abroad and in the Czech Republic points to other possibilities of its utilization in our country. We organized lessons with using tandem method to do research. A questionnaire survey was used to obtain data. Basic benefits and limits of the method were found based on the data collection. For those interested in the method we form lingvodidactic recommendation for application of the method in teaching. We also propose the specific practical areas in which the method can be used. Keywords Czech as foreign language, teaching method, tandem learning, group work, cross-border cooperation.