František Křižík. Ze života a díla významného českého vynálezce v kontextu podnikání a samosprávy období 1868-1941
František Křižík. The life and work of the Czech famous inventor
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8275Identifiers
Study Information System: 27769
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Hozák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Department
Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Date of defense
29. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Franti š ek Křižík (8.7 . 1847 Plánice u Klatov - 22 . 1. 1941 Stádlec u Tábora) , č estný doktor nauk technických , b y l slavný český elektrotechnik , vynálezce a podnikatel. Po studiích na pražské technice získal první místo a zkušenosti v dílně u Markuse Kau fmanna . Poté působil u tzv . Severní Ferdinandovy , pozděj i u Moravskoslezské a nakonec PlzeJ'ísko - březenské dráhy . V roce 1871 se oženil s Pavlínou Štulíkovou (1853 - 1923) , se kterou měl šest dětí. Roku 1879 si zřídil v Plzni v domě U Zvonu vlastní dílnu, kde prováděl pokusy se zdokonalováním obloukové lampy. Později se významně podílel na rozvoji tamější tramvajové sítě. Roku 1883 se osamostatnil jako podnikatel, definitivně opustil místo u dráhy a o rok později se přes t ěhoval do Prahy , kde zřídil továrnu v Karlíně. Skutečně slavným se Křižík stal na Jubilejní výstavě v Praze roku 1891. Při té příležitosti uvedl do provozu první elektrickou tramvaj . Později zřídil elektrickou dráhu Praha - Libeň Vysočany, kterou roku 1907 odkoupily Elektrické podniky . Roku 1903 otevřel první elektrifikovanou železnici u nás, a to na trase Tábor - Bechyně. Na počátku 20 . století se zasazovalo využití vodních sil v Čechách a zřizoval elektrárny, např . v Kolíně a Vysokém Mýtě . Roku 1917 se majoritním vlastníkem Křižíkových závodů stala Pražská úvěrní...
Franti še k Kři ž ík (8.7 . 1847 Pl á nice by Klatovy - 22 . 1 . 1941 Stádlec by Tábor), honorary doctor of technical sciences , was famous czech electrician , inventor and industrialist. After his studies at Pra g ue Technical University he got his first occupation and experiences in the Markus Kaufmann's workshop . Afterwards he worked at the so-called Northern Ferdinanďs, later at Moravia-Silesian and finally at Pilsen- Březnice railway. He married Pavlína Štulíková (1853 - 1923) in 1871. They had six children . ln 1879 he established his own workshop in the house U Zvonu in Pilsen, where he did experiments with improving of the arclamps . Later he participated ln development of the local tram system. In 1883 he became independent as an industrialist , left his work at the railway and a year later he moved to Prague , where he established his own factory in Karlín . The Jubilee exhibition ln 1891 brought him the rea! popularity. He showed there his first electrical tram. Later he founded the Prague - Libeň - Vysočany rai!way, which was bought by Electrical company in 1907 . He opened the first electrica! railway in our countries, it led from Tábor to Bechyně. At the beginning of the 20 . century he put through the utilizing of water powers in Bohemia and he founded power plants , e . g . in Kolín and...