Konkrétní poezie: případ Augusto de Campos
Concrete Poetry: the Case of Augusto de Campos
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81955Identifiers
Study Information System: 154997
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Dufková, Vlasta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Luso-Brazilian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Experimentální poezie, Konkrétní poezie, brazilská poezie 20. století, Augusto de CamposKeywords (English)
Experimental Poetry, Concrete Poetry, 20th Century Brazilian Poetry, Augusto de CamposTato práce je rozdělena do sedmi částí. V úvodní části se věnuji experimentální poezii jako celku. Ve druhé části se obracím k historickému pozadí brazilské konkrétní poezie. Ve třetí části se dostávám ke skupině Noigandres - popisuji její vznik a podávám stručný přehled vydávání časopisu-knihy noigandres. Práce však především reflektuje tvorbu básníka Augusta de Campose, která je obsažena v souboru básní Ať žije křik (Poezie 1949-1979). Zaměřuje se na jeho první konkretistickou sbírku bez básníka (1953), která novým způsobem zachází s prostorem stránky, a na sbírku Bestiář (1955), v níž dochází k proměně subjektu. Od básníka, který se snaží vymezit prostřednictvím fragmentů textu, se dostáváme do bodu, kdy se básník vymezuje prostřednictvím své absence coby lyrického subjektu. Nadále je přítomen jako designér, který svým gestem navrhuje strukturu, jako je tomu například v analyzované básni "Tensão". V šedesátých letech se básník obrací k politickému dění a provádí tzv. krok k účasti (salto participante) - využívá principy montáže a koláže k tvorbě básní, které mají přímý, bezprostřední dopad na čtenáře. Na druhou stranu směřuje Augusto de Campos ve své tvorbě ke stále většímu zjednodušování při zachování maximální, nejen estetické, informace. Vytváří tzv. kódované básně nebo fotografuje básně -...
The dissertation is divided into sevenparts. The opening part is about the phenomenon of the experimental poetry in general. The second one describes the historical background, the roots of the experimental poetry in Brazil. The third part is devoted to a poet group Noigandres - I write about its foundation and bring a brief synopsis of the editing of the magazin-book noigandres. Main body of my work is about the creative activity of a brazilian poet Augusto de Campos as is summoned in a compilation Hail to the shout (VIVA VAIA Poetry 1949-1979). I focus on his first book of a concrete poetry without a poet (poetamenos, 1953) which presents a new way of organizing the words on a page and the book Bestiarium (Bestiário, 1955) in which appears a transformation of a lyrical subject. From the original point, where the poet expresses himself through the fragments of text, to the point where the poet defines himself through his absence as a situation lyrical subject. He calls himself a designer, who designs/casts the structure of a poem, like in "Tension" (Tensão) analyzed in this dissertation. In 60's the poet gets more interested in a political and performs so-called step of participation (salto participante) - he exploits the form of a montage and a collage to create an immediate and direct impact on...