Cestovní průvodce po Praze, 1789 - 1914: produkce, aktéři, kolektivní paměť.
Travel Guidebooks to Prague, 1789-1914: Production, Authors, Collective Memory.
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81513Identifikátory
SIS: 132556
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chodějovská, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Archivnictví a pomocné vědy historické
Katedra / ústav / klinika
Katedra PVH a archivního studia
Datum obhajoby
2. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Praha, cestovní průvodce, teorie modernizace, kolektivní paměť, intelektuální elity, "dlouhé" 19. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Prague, Travel Guidebooks, Modernisation Theory, Collective Memory, Intellectual Elites, Long Nineteenth Century(česky) Předkládaná studie analyzuje cestovní průvodce po Praze, vzniklé v průběhu "dlouhého" 19. století. Vývoj cestovních průvodců ve sledované době, s ohledem na jejich autory i předpokládané adresáty, nejprve zasazuji do kontextu společenské modernizace. Následně poukážu na aktéry, kteří stáli u vzniku cestovních průvodců a na proměnu jejich intencí především v kontextu vzestupu moderního nacionalismu a masového turismu. Opíraje se o pojetí kolektivní paměti sociologa Maurice Halbwachse, vycházím v poslední části studie z předpokladu, že modernizační proces činil tlak na změny kolektivních pamětí a že cestovní průvodce k těmto pamětem zprostředkovávají přístup. Sleduji v nich proto, jak se v průběhu modernizace proměnily paměti společenských skupin, vztahující se k různým pražským "místům paměti". Předkládaná studie tak má přispět k poznání cestovních průvodců jakožto historického pramene a zároveň poukázat na možné způsoby jejich využití.
(in English): This study analyses Prague travel guides created in the course of the "long" 19th century. In the beginning, I outline the development of travel guides in the examined period with respect to their authors and targeted audience, and put them into the broader context of social modernisation. Subsequently, I introduce agents who stood at the birth of travel guides and demonstrate how their intentions changed within the context of the rise of modern nationalism and mass tourism. Relaying on the concept of collective memory suggested by sociologist Maurice Halbwachs, the last part of the work is based on the assumption that modernisation process enforced changes in this collective memory and that tourist guides mediate access to these past memories. That is why in these guides I focus on the question how memories of social groups relating to various "places of memory" were changing during modernisation. In this way, the presented study aims to contribute to the appreciation of travel guides as a historical source, while at the same time it offers insights on their possible scholarly utilisation.