Fobie ze zvířat u dětí předškolního věku
Phobia of animals in pre-school children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80776Identifiers
Study Information System: 160185
Collections
- Kvalifikační práce [19351]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fobie, fobie ze psů, zooterapie, cansiterapie, behaviorální terapie, předškolní dítěKeywords (English)
phobia, phobia of dogs, animal assisted therapy, canistherapy, behavioral therapy, preschool childBakalářská práce pojednává o fobiích ze zvířat u dětí předškolního věku. Teoretická část zpracovává toto téma obecně. Zaměřuje se na teoretické poznatky o fobiích, vliv zvířat na dítě a jeho odcizování přírodě. Dále pak na možnosti vzdělávání, které tomuto problému předcházejí. Praktická část se skládá z aktivit, které jsou zaměřené nejen na prevenci fobií (i strachu) ze zvířat, ale i na jejich zjištění a práci s nimi. Výzkumná část zjišťuje obecný vztah dětí k předem zvoleným zvířatům a odhaluje určité tendence v jejich oblíbenosti. Dále pak zkoumá, jaký má na tento vztah vliv věk, pohlaví dětí a MŠ ve které jsou vzdělávány (běžná nebo ekologicky zaměřená). Klíčová slova fobie, specifické fobie, fobie ze zvířat, biofobie, biofilie, předškolní dítě, mateřská škola, zooterapie, environmentální výchova, lesní MŠ, odcizování přírodě
The topic of this bachelor's thesis is animal phobias in pre-school children. In the theoretical part, general information about the topic is provided, including theoretical findings about phobias, the way animals influence children and children's estrangement from nature. The theoretical part also focuses on types of education available to prevent this problem. The practical part describes activities focusing on prevention of animal phobias (and fear) as well as on their identification and therapy. In the research part, general attitude of children to pre-selected animals is identified and certain tendencies in their popularity is revealed. An analysis is then performed to determine how this relationship is influenced by the children's age and gender and by the kindergarten in which they are educated (standard or ecologically oriented kindergarten). Key words phobias, specific phobias, animal phobias, biophobia, biophilia, pre-school child, kindergarten, zootherapy, environmental education, forest kindergarten, estrangement from nature