Specifické potřeby neslyšících při studiu na vysokých školách v České republice
Specific Needs of Deaf People Studying at Universities in Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80076Identifikátory
SIS: 165841
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Frič, Pavol
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
5. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
centra pro podporu studentů se specifickými potřebami, neslyšící student, podpůrné služby, sluchové postižení, specifické vzdělávací potřeby, vysokoškolské studiumKlíčová slova (anglicky)
centre for support to students with special needs, hearing disability, special educational needs, support services, university educationBakalářská práce je zaměřená na problematiku vzdělávání osob se sluchovým postižením na vysokých školách v České republice. Důraz je kladen na specifické vzdělávací potřeby osob se sluchovým postižením, které jsou při studiu na vysoké škole naplňovány podpůrnými službami. Práce konkrétně řeší, jak jednotlivé typy podpůrných služeb, tak i centra pro podporu studentů se specifickými vzdělávacími potřebami při vysokých školách, které tyto služby nabízí. Výzkumné šetření, provedené formou online dotazníku, zjistilo, že využívání podpůrných služeb ze strany studentů je frekventované a zároveň, že kvalita služeb nabízených centry pro podporu studentů se specifickými vzdělávacími potřebami se jeví jako velmi vysoká. Šetření také sledovalo využití modifikace maturitní zkoušky ve vztahu s využitím modifikace příjímacích zkoušek na vysoké školy studenty se sluchovým postižením. Vytvořený online dotazník v českém znakovém jazyce poskytuje účinnou zpětnou vazbu neslyšících studentů k centrům pro podporu studentů se specifickými vzdělávacími potřebami. Klíčová slova: centra pro podporu studentů se specifickými potřebami, neslyšící student, podpůrné služby, sluchové postižení, specifické vzdělávací potřeby, vysokoškolské studium.
The thesis focuses on the issue of education of people with hearing disabilities at universities in the Czech Republic. It emphasizes the specific educational needs of people with hearing disabilities who study at the university, and which meet the needs by support services. Work specifically address to the different types of support services and centres to support students with special educational needs at universities that offer these services. The survey, conducted in the form of online questionnaire, found that the use of support services is frequented and at the same time, the quality of these services is rated as very high. The survey also followed the use of modifications graduation exam correlated using a modification of entrance exams for universities. Created an online questionnaire in the Czech sign language provides effective feedback deaf students to the centres to support students with special educational needs. Keywords: centre for support to students with special needs, hearing disability, special educational needs, support services, university education.