Celebritizace zpravodajství a publicistiky v českých komerčních televizích
Celebritization of news service and journalism on Czech commercial TV channels
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77468Identifiers
Study Information System: 152781
Collections
- Kvalifikační práce [18350]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Celebritizace, zpravodajství, profesionalizace žurnalistiky, profese moderátora, jazykový projev, nonverbální komunikace, analýza výrazových prostředkůKeywords (English)
Celebritization, news service, professionlization of journalism, anchorman profession, art of speech, nonverbal communication, vehicles of expression analysisDiplomová práce "Celebritizace zpravodajství a publicistiky v českých komerčních televizích" pojednává o rozrůstajícím se trendu obsazování postů moderátorů zpravodajských relací a publicistických pořadů celebritami. Entertainizace a celebritizace zpravodajství nastolují otázku, zda mají tyto fenomény podíl na (de)profesionalizaci novinářského povolání. Posun v designu hlavních tváří zpravodajských relací je znatelný, proto si tato práce klade za cíl zjistit, jaké důsledky s sebou přináší nástup celebrit na pozice hlasatelů. Analýza je zaměřena na moderátory soukromých televizních vysílatelů (Prima, Nova, Barrandov), kteří danou pozici získali bez předchozích zkušeností v médiích a bez vzdělání v oboru. Po teoretickém úvodu, ve kterém jsou představeny požadavky na televizního moderátora a vysvětleny termíny profesionalizace a celebritizace, je objasněna volba sledovaných moderátorů, stejně jako zvolená metoda zkoumání. Tou je kvalitativní obsahová analýza, jež se zaměřuje převážně na lingvistickou stránku projevu mluvčích a na jejich nonverbální komunikaci.
The diploma thesis "Celebritization of news service and journalism on Czech commercial TV channels" focuses on the growing trend of appointing celebrities as anchormen on news broadcasts. Entertainization and celebritization of news services raises the question of whether these patterns contribute to the professionalization or deprofessionalization of journalism. This work aims to examine the consequences of celebrity presence in newscasting because of the obvious changes in broadcaster representatives. Primarily, this analysis focuses on private channels (Prima, Nova, Barrandov) employing Czech celebrity as anchormen despite their lack of previous media experience or education in the field. The theoretical part introduces the requirements for TV presenters and elaborates on the terms "professionalization" and "celebritization". The methodological part clarifies the selection of presenters researched, as well as the chosen methods of analysis. The qualitative method is utilized to analyze the research portion of this thesis, which mainly addresses the linguistic aspect of the speakers' speech and their non-verbal communication.