Centones Christiani: métamorphoses d'une forme intertextuelle dans la poésie chrétienne de l'Antiquité tardive
Centones Christiani. Intertextual transformations of one form of the Latin Christian poetry of late antiquity
Centones Christiani. Proměny jedné intertextuální formy v latinské křesťanské poezii pozdní antiky
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7732Identifiers
Study Information System: 23764
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Škoviera, Daniel
Wolff, Etienne
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Philology
Department
Institute for Greek and Latin Studies
Date of defense
20. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
French
Grade
Pass
Úkolem této práce bylo analyzovat, popsat a interpretovat cento, pozdněantickou formu "citátové poezie", pomocí takové metody, která by byla schopna vzít v potaz jeho zvláštní charakter. K tomuto účelu jsme se inspirovali analytickými přístupy k textu, které byly navrženy na sklonku 20. století s cílem uchopit různé fenomény závislosti a sekundarity v literatuře, a které vycházejí z teorie intertextuality. Úvodní Teoretická část, nazvaná "Hledání metody popisu", ve své první kapitole shrnuje vývoj proměnlivých názorú na centony a dělí je do tří období. První z nich, od pozdní antiky po baroko, se vymezuje tím, že cento patřilo k produktivním formám v dobové literární tvorbě, byť někdy na jejím okraji. Hodnocení centonu se je v souladu s tím převážně kladné (Ausonius, Isidor ze Sevilly, humanistické příručky, Caramuel z Lobkovic), zdůrazňuje se zejména jejich hravá a reinterpretační, případně parodická stránka. Nečetné kritiky (Tertullianus, Hieronymus, Decretum Gelasianum) vycházejí z ortodoxních křesťanských pozic a kritizují spíše nevhodnost spojení biblického obsahu s "pohanskou'' slovní formou než princip centonu jako takový. V dalším období, které začíná v druhé polovině 18. století, vychází převažující záporné hodnocení centonové poezie ze změny v pojetí umělecké tvorby, pro niž podle dobových...