Paris in the French, Czech and American tourist guidebooks (1918-1939)
Paříž ve francouzských, českých a amerických turistických průvodcích (1918-1939)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75894Identifikátory
SIS: 165559
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubišová, Vlasta
Verdier, Nicolas
Czoch, Gábor
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
TEMA - Evropské společnosti: identita a vývoj
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
16. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
turismus, turistický průvodce, Paříž, meziválečné obdobíKlíčová slova (anglicky)
tourism, guidebook, Paris, interwar periodv českém jazyce Tato diplomová práce se zabývá turistickými průvodci o Paříži vydanými ve Francii, Československu a Spojených státech amerických mezi lety 1918-1939. Zkoumá, jak bylo francouzské hlavní město prezentováno a do jaké míry se tato reprezentace lišila v závislosti na zemi, kde byl průvodce vydán. První dvě kapitoly se zabývají moderní historií turismu do doby mezi dvěma světovými válkami a utvářením nejdůležitějších kolekcí turistických průvodců. Analytická část zkoumá za použití komparativní perspektivy tři hlavní aspekty: itineráře zahrnuté v průvodcích, doporučená turisticky neopomenutelná místa a ucelené obrazy Paříže. Výzkum ukázal, že země vydání měla pouze omezený vliv na obsah průvodců; ty spíše respektovaly již ustálená pravidla daného žánru. Klíčová slova: turismus, turistický průvodce, Paříž, meziválečné období, reprezentace, obraz města
in English This Master's Thesis deals with guidebooks about Paris published in France, Czechoslovakia and the United States of America between the years 1918-1939. It analyses how the French capital city is presented in the guidebooks and how far the representation differs according to the country of publishing. The first two chapters deal with the modern history of tourism up until the interwar period and with the formation of major collections of guidebooks. The following chapters use a comparative perspective to analyse three major aspects of tourist guidebooks about Paris: itineraries; recommended places and monuments (the so-called "must- sees"); and global images of Paris. The analysis reveals that the country of publishing had only a limited impact on the content of the guidebooks; rather, the books largely respected established rules and patterns within the genre. Key words: tourism, guidebook, Paris, interwar period, representation, image of the city Résumé en français Ce mémoire de master analyse des guides touristiques de Paris publiés en France, en Tchécoslovaquie et aux États-Unis entre 1918 et 1939. Le mémoire étudie de quelle façon la capitale de la France était présentée dans les guides et quelles étaient les différences de cette représentation en fonction du pays d'origine publiant...