Lidová píseň v pedagogice předškolního věku
Folk-song in pedagogy for pre-school children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75150Identifiers
Study Information System: 164939
Collections
- Kvalifikační práce [19354]
Author
Advisor
Referee
Hurníková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
lidová píseň, předškolní pedagogika, hudební schopnosti, hudební dovednosti, rozvoj osobnosti, rámcový vzdělávací programKeywords (English)
folk-song, pre-school pedagogy, musical abilities, musical skills, personality development, framework educational programDiplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně nejen k rozvoji dětských hudebních dovedností, ale i jejím vlivem na celkový rozvoj osobnosti předškolních dětí. Teoretická část obsahuje stručný vývoj lidové písně, zastoupení lidové písně v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání, dále popisuje jednotlivé hudební činnosti při práci s písní a krátce je věnována osobnosti předškolního pedagoga. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi s předškolními dětmi. Na souboru písní ukazuje, jak lze prostřednictvím hudebních činností rozvíjet osobnost dítěte. Písně obsahují praktické náměty, které jsou v konkrétní mateřské škole realizovány. Následně jsou zaznamenány reakce dětí na uváděnou nabídku činností. Klíčová slova instrumentální činnosti, lidová píseň, pěvecké činnosti, pohybové činnosti, poslechové činnosti, předškolní věk
The thesis concerns practical possibilities how to work with folk-songs not only for building-up the musical skills of pre-school children but also for the influence of their overall personal development. The theoretical part describes the folk-song development in RVP PV, particular musical activities working with songs and this part also mentions the devolepment of pre- school child(e)ren abilities and shortly describes the personality of pre-school pedagogue. The practical part concerns how to work with the folk-song in practice. The concrete example (set of songs) shows how is possible to develop children's personality via musical activities. Songs contain practial topics according to defined aims, which are realised in the concrete nursery school. Subsequently are recorded children's reactions at implemented activities. Key words instrumental activity, folk song, singing activity, motion activity, listening activity, preschool age