Sport ve filmu jako kulturní fenomén
Sport in Film as a Cultural Phenomenon
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72937Identifikátory
SIS: 102575
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hubáček, Ondřej
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
25. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
populární kultura, sport, film, mýtus, rituál, filmový žánr, ideologieKlíčová slova (anglicky)
popular culture, sport, film, myth, rite, film genre, ideologySport ve filmu jako kulturní fenomén Abstrakt: Vztah sportu a médií prodělal v několika posledních desetiletích bouřlivý rozvoj a spojením špičkového sportu a televize vznikl specifický a velice vlivný žánr populární kultury. Vytváření sportovních příběhů, které je pro současná média typické, ale současně vede ke snaze vtisknout těmto příběhům trvalejší a celistvější podobu. Sport se tedy objevuje v nejrůznější formě i na filmovém médiu. Předkládaná práce přináší kulturologický, tedy holisticky a interdisciplinárně zaměřený pohled na fenomén sportu ve filmu. Nejprve se zabývá sportem coby součástí populární kultury, filosofickými koncepcemi kulturního fenoménu hry a klade si otázku po univerzálních schématech typických pro žánr sportovního filmu. K vysvětlení setrvalé obliby sportovního filmu pak využívá studium filmu ve spojitosti s kulturními dynamikami, k nimž náleží i výzkum v oblasti filmových žánrů. Dále zkoumá sportovní film z hlediska kulturně antropologických kategorií mýtu a rituálu. V závěru si všímá schopnosti hraných i dokumentárních filmů se sportovní tematikou stát se reprezentacemi různých ideologií. Stejnou metodologii uplatňuje i k popisu a charakteristice ideologických vzorců vyprávění ve sportovním filmu. Klíčová slova: populární kultura, sport, film, mýtus, rituál, filmový žánr, ideologie
Sport in Film as a Cultural Phenomenon Abstract: The relationship between sport and the media has undergone rapid development in recent decades. The combination of television and top sport has created a specific and very influential genre of popular culture. Creating sporting stories, which is typical of the current media, is also an attempt to impress these stories in a more permanent and cohesive form. Sport therefore also features in the most varied of forms in the film media. This work presents a culturological, thus holistically and interdisciplinary-oriented, view of the phenomenon of sport in film. Firstly, sport as a part of popular culture is investigated. This includes the philosophical concept of the cultural phenomenon of games. The question is considered of the universal themes which typify the sport film genre. In order to explain the continuing popularity of sport film, a study of film is then undertaken with regard to the cultural dynamics to which research in the field of film genres also belongs. Thereafter, sport film is examined in terms of the cultural-anthropological categories of myth and ritual. In conclusion, this study concentrates on the ability of fictional and documentary films with a sporting theme to become representative of various ideologies. The same methodology is applied...