Monologue Plays in Contemporary British and Irish Theatre
Monologické hry v současném britském a irském divadle
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72928Identifikátory
SIS: 103888
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Monks, Aoife
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglická a americká literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
monolog, drama, současné, irské divadlo, britské divadloKlíčová slova (anglicky)
monologue, drama, contemporary, Irish theatre, British theatreTato práce se zabývá velmi rozšířeným trendem v současném britském a irském divadle - monologickými hrami. Jedním z důvodů vysoké obliby této úsporné dramatické formy je skutečnost, že monolog již svou podstatou představuje značnou výzvu pro všechny zúčastněné - dramatiky, herce, ale hlavně pro diváky. Hry využívající různé varianty monologu jsou dnes ve Velké Británii a Irsku tak rozšířené, že jen málo teatrologů se odvážilo tímto fenoménem systematicky zabývat. Největším problémem je otázka výběru vhodné metody, kterou by současný boom monologických her mohl být efektivně uchopen. Vzhledem k zásadní roli, kterou v monologických hrách hraje publikum, jež je v monolozích jediným partnerem pro osamělé protagonisty stojící na jevišti, se tato práce zaměřuje na to, jak jednotlivé varianty využití monologu zapojují diváky do hry. Pomocí systematického rámce, který vychází z jednotlivých typů nejčastějšího využití monologu, tato práce zkoumá, jaký mají jednotlivé strategie použité britskými a irskými dramatiky vliv na aktivní komunikaci s diváky. Prvním typem her, jimiž se zabývá tato práce, jsou monologického hry, v nichž jeden herec či herečka představují jednu postavu. Druhým typem jsou hry, ve kterých herec či herečka hraje více postav. Dále se pak práce věnuje velmi nezvyklým hrám, které používají...
This dissertation examines a very popular and widespread trend in contemporary British and Irish theatre - monologue plays. One of the reasons of the recent boom of monologue-based theatre performances might be the fact that the condensed theatrical form presents a challenge for everyone involved - the playwrights, actors, and crucially also for the audience. The diversity and quantity of such plays present an obstacle that has deterred most theatre scholars from systematic analysis as it is difficult to decide on what ground such widespread phenomenon might be critically approached. Given the essential role the audience have as the only communication partner of the lonely monologists on stage, this work attempts to analyse the contemporary boom of monologue plays in the U.K. and Ireland by using a systematic framework, based on the various incorporations of the monologue, which enables examination of how specific strategies of the realisation of the monologue elicit audience engagement. First it explores monologue plays in which one actor/actress performs one character, then it deals with plays in which the performer re-enacts other characters, subsequently this work focuses on very rare experiments in the monologue form, where the performer re-enacts conflicting versions of their split selves and...