Dětská porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně ZŠ
Children's understanding of social stratification on secondary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71898Identifiers
Study Information System: 134372
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
konstruktivismus, prekoncept, dětská porozumění, sociální stratifikace, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovorKeywords (English)
constructivism, preconcept, children's understanding, social stratification, qualitative research, semi-structured interviewDiplomová práce se zaměřila na výzkum porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně základní školy. Cílem práce je diagnostika žákovských porozumění v tématu sociální stratifikace - zjišťování míry reflexe třídních nerovností, interpretace příčin rozvrstvení společnosti, vlastní hodnocení stavu společnosti, představy o sociální mobilitě. V první části byla vymezena teoretická východiska diplomové práce - pojem sociální stratifikace a základní vědecké teorie sociální stratifikace, konstruktivismus, dětské interpretace světa. Dále byly představeny vybrané zahraniční a domácí výzkumy porozumění sociální stratifikaci. V druhé části byla vymezena metodologická východiska diplomové práce a prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření dětských porozumění realizovaného metodou hloubkového polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky výzkumného šetření naznačily, že žáci vnímají a různým způsobem reflektují existenci sociální stratifikace. KLÍČOVÁ SLOVA: konstruktivismus, prekoncept, dětská porozumění, sociální stratifikace, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
The thesis is focused on research for children's understanding of social stratification on secondary school. The aim is the diagnoses of children's understanding on the topic of social stratification - finding the reflection of class inequalities, interpretation of the causes of social stratification, own evaluation of the society and ideas of social mobility. In the first part was defined the theoretical base of the thesis - the concept of social stratification and basic scientific theories of social stratification, constructivism, children's understanding of the world. Also were presented foreign and home research for understanding of social stratification. In the second part were defined methodological basis of the thesis and were presented the results of a qualitative research for children's understanding using the method of the depth semi-structured interview. The research results suggested that students understand the topic of social stratification and reflect it in a different way. KEYWORDS: constructivism, preconcept, children's understanding, social stratification, qualitative research, semi-structured interview