Populární hudba v Maďarsku v 2. polovině 20. století a její místo v oficiální kultuře
Popular music in Hungary in the second half of the 20th century and its place in the official culture
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71300Identifikátory
SIS: 135988
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pejša, Robert
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Středoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra středoevropských studií
Datum obhajoby
10. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
oficiální kultura - populární kultura - kulturní politika - totalitní režim - komunistický režim - 20. století - Maďarsko - Střední Evropa - populární hudbaKlíčová slova (anglicky)
official culture - popular culture - cultural politics - totalitarian regime - communist regime - 20th century - Hungary - Central Europe - popular musicTéma práce se zabývá fenoménem populární hudby v areálu střední Evropy, který se ve 20. století vyznačoval přítomností vládnoucí komunistické ideologie. Práce bude založena především na populární hudbě a jejích proměnách v 70. a 80. letech 20. století v Maďarsku. Problematika bude pojata z kulturně-historického hlediska a jejím těžištěm bude napětí mezi oficiálním kulturním programem a jeho nutností reagovat na požadavky příjemců v dané době. Základní kostru tvoří situace v Maďarsku, která ovšem bude srovnávána se situací v ČSSR, budou zde nastíněny jak momenty společné střední Evropě, tak i specifika maďarské situace oproti ostatním zemím. Upozorněno bude i na problematiku související s vývozem maďarské populární hudby do zahraničí.
The topic of my thesis focuses on the phenomenon of popular music in the area of Central Europe, which in the 20th century had been characterized by the presence of the ruling Communist ideology. The work will be based primarily on popular music and its changes in the 70s and 80s of 20th century in Hungary. The issue will be approached from cultural- historical perspective and its focus will be tension between the official cultural program and the need to respond to the requirements of the recipient at the time. Basic structure consists of the situation in Hungary, which will be compared to the situation in Czechoslovakia, there will be outlined the main common points that have an impact on Central European culture and politics, as well as the specifics of the Hungarian situation. Also the relation to the export of Hungarian popular music abroad will be mentioned.