Vývoj novináře coby filmové postavy v americké kinematografii
Development of journalist as a film character in Amarican cinema
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70942Identifikátory
SIS: 138806
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štoll, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
20. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Novinář, film, kinematografie, protagonista, archetyp, etika, žánr, HollywoodKlíčová slova (anglicky)
Journalist, motion picture, protagonist, archetype, ethic, genre, HollywoodPráce se zabývá žurnalistickým povoláním, jak je zobrazováno v americké mainstreamové kinematografii během zvukové éry hollywoodského filmu. Popisuje způsoby, jakými se film vypořádává s komplexitou žurnalistiky, zatímco se stále snaží zůstat rentabilním komerčním uměním. Práce ukazuje možnost zásadního zjednodušení žurnalistické rutiny zapříčiněné právě touto potřebou - nutností dosáhnout výdělku či atraktivity. Právě tyto dva aspekty totiž zůstávají hlavní producentskou motivací pro podporování vzniku filmů. Aby byl film úspěšný, musí pak být pro diváka především srozumitelný. Proto práce ve výsledku popíše několik zásadních žurnalistických archetypů, k nimž hollywoodská kinematografie dospěla. Práce se dál věnuje novinářské etice, jež se může dostávat do konfliktů s morálními hodnotami filmařů. Zjednodušení a nutnost výdělečnosti mohou opět hrát svou roli. Poslední část využije všechny shromážděné informace k sledování cesty vlivné divadelní hry Na titulní straně a jejích čtyř filmových adaptací skrze dekády historie kinematografie. Hlavním cílem práce je pochopit způsoby, jakými jsou novináři zobrazováni v americké mainstreamové kinematografii, jež se jim tak často věnuje.
This bachelor work follows the occupation of journalism as it is shown in mainstream American cinema throught the sound era of motion pictures. It describes ways mainstream cinema deals with the complexity of journalism as it needs to maintain its rentability of commercial art. The work points out the possibility of essential simplification of the journalism routine caused just by the same need - making profit. Because to make a gainful movie remains to be the main motivation for producers of films. And the profitable movie must be at the first place underestandable for a viewer. In the result of this the work offers some basic archetypes of movie journalist. The next important issue of the work is a professional ethics which can collide with intentions of movie makers which prefer other moral vallues than real news media. The simplification ad profitability can again be a factor. The last part of the work uses all presented informations to trace the way of the influental theatre play The Front Page and its four adaptations throught the decades of movie making. The main goal of the work is to understand the way journalists are portrayted in the mainstream American cinema which offered so many films about them.