Byli jednou dva, aneb "inspirované herectví" Miroslava Horníčka a Miloše Kopeckého
Once there were two, or "inspired acting" of Miroslav Horníček and Miloš Kopecký
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70370Identifiers
Study Information System: 136003
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Topolová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Miroslav Horníček, Miloš Kopecký, Jan Werich, autorské divadlo, Osvobozené divadlo, inspirované herectví, improvizaceKeywords (English)
Miroslav Horníček, Miloš Kopecký, Jan Werich, author theatre, Osvobozené Theatre, inspired acting, improvisationDiplomová práce pojednává o spolupráci Miroslava Horníčka a Miloše Kopeckého, kteří spolu od avantgardních začátků ve Větrníku působili i v Divadle satiry, na scéně Národního divadla a nakonec v Divadle ABC, kde nastoupili cestu komické dvojice. Vrátili na jeviště humor Osvobozeného divadla, zatímco jeho poetiku posunuli zejména v improvizační revue Tvrďák. Jejich krátké umělecké působení skončilo v Hudebním divadle v Karlíně, kde uvedli dvě autorské hry, z nichž jedna stála na vrcholu a druhá na okraji diváckého zájmu. Jádrem diplomové práce jsou právě analýzy společných inscenací a závěrečné hodnocení dvojice, jejíž výjimečnost spočívala ve vytříbeném hereckém projevu, brilantním myšlení a bryskní pohotovosti.
Synopsis This diploma thesis describes an artistic cooperation of two czech actors Miroslav Horníček and Miloš Kopecký who had been acting together from their beginnings in the Avant-garde Větrník Theatre, the Satira Theatre, the National Theatre and even the ABC Theatre where they started to perform as a comic duo. They brought a humour of the Osvobozené Theatre back to the stage while they set the theatre poetics on, particularly in an improvisational revue called Tvrďák. Their short artistic cooperation finished in Karlín Musical Theatre where were presented both of the author's plays. One of them was standing on the top and the second one on the bottom of spectator's interest. The main focus of my master thesis is based on the analysis of their common productions and on the final appreciation of that artistic duo whose exceptionality mainly consisted of an outstanding acting, a brilliant intelligence and a quick volubility.