Aristotelés o snech
Aristotle on dreams
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7029Identifikátory
SIS: 27242
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Špinka, Štěpán
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
18. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce pojednává o Aristotelově pojetí snů v Parva Naturalia. V úvodní části jsme se pokusili velmi stručným způsobem nastínit jistý diskurs či tradici o snu, v jejímž rámci Aristotelés formuluje své vlastní pojetí snů. Sny člověku nesesílají bohové, ale jsou něco daimonského. Jsou to představy, které vznikají během spánku. Způsobují je smyslové vjemy a pohyby, jež se během spánku navracejí co centra společného smyslu, kde jsou vyvolávány představivostí. Rovněž jsme vznesli hlavní tezi naší práce, smyslové vnímání se děje pohybem, změnou ve smyslových ústrojích. V prvním oddíle jsme podali rámcovou analýzu Aristotelovy psychologie. Představili jsme definici duše a jej í mohutnosti. Zvláště jsme se zaměřili na deskripci smyslového vnímání, společného smyslu, představivosti, intelektu, poznání a myšlení. V druhém oddíle jsme podrobným Zpllsobem pojednali o Aristotelově pojetí spánku a bdění, o snech, o věštění ze snů, o výkladu ze sniL Spánek a bdění jsou k sobě opačné stavy společného smyslu. Během spánku dochází k vyživování (díky srdci, krvi, pneumatu). Věštění ze snů se provádTie srlovýcEpredstav.Sny sev:0 .ládají ríá·zaldadě podoblY6SfiInezisnovými představami a smyslovými vjemy. V závěru jsme shrnuli naše námitky proti interpretaci, vůči které jsme se vymezili v úvodním oddílu.
The thesis deals with the Aristotle concept oť dreams. In introduction we outline a certain tradition ol' discourse about dreams before Aristotle and put foward our main proposition - sensory perception is kind ofthe material change. Within the framework oftradition, Aristotle develops his own concept of dreams and dreaming. Dreams are something deamonic; kind of phantasma, which occurs during the sleep. They are caused by residual movements from sensory perception. Phantasia is the faculty which give rise to dreaming phantasma. The first chapter is dedicated to the analysis of Aristotle's notions ofthe soul and iťs capacities. Mainly we outline the description of senseory perception, phantasia, intelect, cognition and thought. The second chapter, which is for our purpose the main chapter, deals with intimate analysis of Aristotle's concepts of sleep and waking, dreams, divination from dreams and the interpretation of dreams. The sleep and waking are the opposite states of koine aisthesis. During the sleep nutritive part ofthe soul is most active (owing to heart, blood, pneuma). Ďivination from dreams come follow out from dream phantasmata. The interpretation of dreams is based upon perceiving of resemblances between dreaming phantasmata and sensual data. The conclusion summarizes the thesis sensory...