Zvědavá kamera očima jejích tvůrců
Curious camera through the eyes of its producers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69653Identifikátory
SIS: 150015
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štoll, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Zvědavá kamera, televizní publicistika, Otka Bednářová, Vladimír Branislav, Jaromír Kincl, totalitní režim, Tajemství Čertova jezera, Volba povoláníKlíčová slova (anglicky)
Zvědavá kamera (Curious Camera), television journalism, Otka Bednářová, Vladimír Branislav, Jaromír Kincl, totalitarian regime, Tajemství Čertova jezera (The Mystery of Devil Lake), Volba povolání (The Choice of Profession)Tato diplomová práce zkoumá televizní magazín Zvědavá kamera, který patřil v 60. letech k nejprogresivnějším představitelům televizní žurnalistiky. Základem pro práci jsou rozhovory s třemi dosud žijícími tvůrci - Otkou Bednářovou, Vladimírem Branislavem a Jaromírem Kinclem. Na základě jejich výpovědí v kombinaci s dobovými dokumenty a dochovanými pořady usiluje tato práce o zodpovězení otázky, jak je možné že i přes četná politicky problematická témata, která redakce Zvědavé kamery přinášela, nebyli tvůrci tohoto magazínu až do období normalizace žádným zásadním způsobem postiženi. V práci jsou podrobně rozebrány klíčové díly magazínu, mimo jiné Volba povolání Otky Bednářové či Spor a Porota Vladimíra Branislava a Jaromíra Kincla. Na základě předložených zjištění rozkrývá tato práce přístupy, které autoři volili, aby mohli v rámci hranic vymezených totalitárním systémem natáčet relativně svobodné pořady.
The thesis explores certain aspects of Zvědavá kamera, a Czechoslovak television journal that belonged among the most progressive pieces of Czechoslovak television journalism in 60-ties. The thesis is based on interviews with 3 of the still living makers of the journal: Otka Bednářová, Vladimír Branislav, and Jaromír Kincl. Based on their testimony, contemporary documents, and available television archive material the main question is being answered as to why Zvědavá kamera was allowed to exist for such a long time despite being politically controversial and why the makers did not face repression much earlier. The most substantial episodes of the journal are being explored in detail, among all Volba povolání (The Choice of Profession) by Otka Bednářová, Spor (Dispute) and Porota (Jury) by Vladimír Branislav and Jaromír Kincl. Based on the presented facts approaches are analyzed the makers took in order to make relatively free television journalism possible within the limits imposed on them by the totalitarian regime.