Diferenciace žáků na úrovni druhého stupně ZŠ
Differentiation of Pupils on Elementary School
bachelor thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69553Identifiers
Study Information System: 124363
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with Economics
Department
Department of Sociology
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
základní škola, víceleté gymnázium, diferenciace, vzdělávání, jednotná školaKeywords (English)
elementary school, multi-year gymnasium, differentiation, education, integrated schoolPráce se zabývá problematikou diferenciace žáků na úrovni druhého stupně základních škol zejména ve vztahu ke spravedlivému a rovnému přístupu ke vzdělání. Zaměřuje se na historii organizace školství na úrovni druhého stupně povinné školní docházky. Dále pak přináší souhrn současných výzkumů vztahujících se k této problematice v České republice. V empirické části pak prezentuje vlastní kvalitativní výzkum, 11 rozhovorů s učiteli na základních školách. Cílem výzkumu je odpovědět zejména na to, jak nahlíží učitelé základních škol na existenci víceletých gymnázií. Zda má odchod části žáků vliv na další vzdělávání na základní škole a jaké děti odcházejí studovat na víceletá gymnázia.
This thesis deals with distinction of pupils at secondary school, in particular with respect to fair and equal access to education. It focuses on the history of the organization of education at the second stage of compulsory schooling. Then it also provides a summary of current research relating to this issue in the Czech Republic. In the empirical part it presents qualitative research, interviews with 11 primary school teachers. The aim of the research is to describe how primary school teachers see the existence of grammar schools. Whether the departure of the pupils has an influence on further education in elementary school and which children go to study at the grammar schools.