Nastolování agendy masovými sdělovacími prostředky
Agenda Setting Role of Mass Media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69048Identifikátory
SIS: 126663
Kolekce
- Kvalifikační práce [18081]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuchař, Pavel
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Nastolování témat, agenda setting, nastolování agendy, hospodářská politika, veřejná agenda, mediální agenda, sdělovací prostředky, masová media, zpravodajstvíKlíčová slova (anglicky)
Agenda setting, news, economicpolicy, mass media, media agenda, public agenda(abstrakt) Cílem zde předkládaného textu je představení konceptu nastolování témat ze strany médií (agenda setting) a pokus o ověření této teorie na tematické oblasti hospodářská politika v období od ledna 2009 do května 2010. Pro tento účel byly použity dva datové soubory. První z nich, jenž reprezentuje veřejnou agendu, tvoří data z kontinuálního výzkumu veřejného mínění, který realizuje Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Druhý soubor je výsledkem kvantitativní obsahové analýzy televizního zpravodajství a představuje postavení zmíněné tematické oblasti v agendě médií. Pro dokázání kauzálního vztahu mezi mediální a veřejnou agendou byla použita metoda párových korelací. Výsledky analýzy potvrdily poměrně silnou vazbu mezi mediálním pokrytím tématu a jeho postavením v rámci veřejné agendy. Ukázalo se, že podstatnou roli v celém procesu hraje skutečnost, zda se jedná o domácí nebo zahraniční události a také role pohlaví respondenta. Jako významná intervenující proměnná se ukázal faktor času.
The goal of here below presented text is the introduction of the concept of the agenda setting and to try to prove the validity of this theory on the thematic field of economic policy in the period from January 2009 to March 2010. For this purpose two data sets were used. The first one, which represents the public agenda, contains the data from continuous research of public opinion realized by the Public opinion research center (CVVM). The second one is the result of the quantitative content analysis of the TV news and presents the importance of the above mentioned thematic field in the media agenda. For proving of the causal relationship in between those two agendas the method of the pair correlations was used. The results confirm the relatively strong correlation between the media coverage of the topic and its position in the public agenda`s framework. It has been proved that an important role in the whole process represents the fact whether the news is domestic or foreign as well as the importance of gender. The time factor appeared also as a main intervening variable.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Nastolování témat na lokální úrovni
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJirků, Jan (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2011)Datum obhajoby: 29. 3. 2011The rigorous thesis named Agenda-setting at the Local Level deals with concept agenda-setting and applies it on the research made in local conditions. It is checked to what degree the process of agenda-setting is functional ... -
Novela školského zákona: Mediální obraz inkluzivního vzdělávání
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPejšová, Zuzana (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2017)Datum obhajoby: 19. 6. 2017 -
Ověření korespondence mezi mediální a veřejnou agendou
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHorová, Terezie (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 29. 1. 2014This thesis deals with the subject of correspondence between the media and the public agenda. It is based on previous studies , where the relationship between the media and the public agenda confirmed sociologist McCombs ...