Spirituality in the drama of Tom Murphy
Duchovní rozměr dramatu Toma Murphyho
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67987Identifikátory
SIS: 141757
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
10. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Irské drama, Tom Murphy, duchovnost, náboženství, Bůh, irská katolická církev, identitaKlíčová slova (anglicky)
Irish drama, Murphy, spirituality, religion, God, Irish Catholic Church,identityDiplomová práce "Duchovní rozměr dramatu Toma Murphyho" zkoumá tři hry dramatikova zralého období 70. a 80. let, ve kterých se autor zabývá otázkou Boha v současném světě. Hlavním cílem práce je odhalit, jak se Murphy dramaticky vypořádává s křesťanskou tradicí na příkladech duchovních cest jeho hrdinů. Základním tvrzením této práce je, že tyto cesty vedou mimo organizované náboženství a že na jejich konci se ono duchovno či božstvo projeví v člověku samém. The Sanctuary Lamp, The Gigli Concert a Bailegangaire jsou hry, které hluboce prostupuje otázka víry. Každé z nich je v této páci věnována jedna kapitola, ve které je porováváno, jakým způsobem Murphy dramatizuje běžnou lidskou touhu po víře jeho postav, která je ovšem v konfliktu s jejich nutkáním vzdorovat Bohu. Tato práce také analyzuje, jak Murphy zachází s náboženskou symbolikou a jazykem v jednotlivých hrách, obzvláště s podvojnými motivy, kterých autor hojně užívá, stejně jako metody zvratu, kterou Murphy často převrací ustálené významy a interpretace některých klíčových konceptů charakterizujících západní civilizaci, jako například definice Boha či člověka a jeho hranic. Tato práce ukazuje, že Murphyho "divadlo víry" a "divadlo možného" vychází z člověka samého a že ony cesty za sebenaplěním a sebepoznáním jsou v podstatě výsledkem...
The thesis "Spirituality in the Drama of Tom Murphy" analyses three of Tom Murphy's plays of his mature period of the late 1970s and early 1980s in which the playwright explores the metaphysical question of the existence of God in contemporary post- lapsarian world. The main aim of the thesis is to elucidate how Murphy dramatically engages with the inherited Christian tradition and to analyse the spiritual quests for transcendence of his characters, stemming from a state of "metaphysical homelessness". Its overall claim is that these quests take place outside the realms of an institutionalized religion and that at its end the divine manifests itself through the human. The works examined are The Sanctuary Lamp, The Gigli Concert and Bailegangaire, all of which demonstrate a profound engagement with faith. Devoting a separate chapter to each, the thesis examines and compares, how Murphy dramatizes the "common human need for belief" of his characters, despite their urge to defy God at the same time. This thesis also analyses how Murphy employs religious imagery and vocabulary in the individual plays, paying special attention to his dual use of the motifs that seem as irreconcilable opposites and which is closely connected to the author's frequent use of the dramatic method of reversal with which he...