Street Art in Galleries: Aura, Authenticity, and The Postmodern Condition
Street Art v galeriích: aura, autenticita a postmoderní situace
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67746Identifiers
Study Information System: 123198
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Vichnar, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
4. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aura, autenticita, postmoderní stav, Walter Benjamin, podívaná společnost, Warhol, serialita, ikonografieKeywords (English)
aura, authenticity, postmodern condition, Walter Benjamin, spectacle society, Warhol, seriality, iconographyTato práce zkoumá současný street art a jeho výstavy v galeriích a muzeích ve spojitosti s koncepty aury a autenticity v postmoderní době, tak jak je teoretizoval Walter Benjamin. Street art je pojímán jako okrajový druh umění, který se vyvinul z tradice newyorské graffiti scény sedmdesátých let dvacátého století a na který lze v rámci spektáklu uměleckého mainstreamu pohlížet jako na druh anti-spektáklu. K ohodnocení současného street artu jako anti-spektáklu slouží teorie situacionistů a koncepty z okruhu unitárního urbanismu (psychogeografie, dérive, détournement). Fotografie jako primární metoda dokumentace street artu je zvažována ve smyslu mechanicky reprodukovaného média, které do hry vnáší diskursy opakování a autenticity. Stejně tak je, coby vliv na obraznost a základů praxe současného street artu, pojímán Andy Warhol se svou pop- artovou ikonografií a seriálními postupy. Warholova propagace persony "umělce- hvězdy" je vztažena k současným streetartovým "hvězdám" jako Banksy či Mr. Brainwash.
This thesis examines contemporary street art and its exhibition in galleries and museums in connection with Walter Benjamin's concepts of aura and authenticity in the postmodern period. Street art is posited as a marginal art evolving out of the tradition of 1970's New York graffiti that can be made to function as a type of anti-spectacle within the spectacle of the mainstream. Situationist theory and concepts within the agenda of Unitary Urbanism (psychogeography, the dérive, and détournement) are used to evaluate contemporary street art as anti-spectacle. Photography, as a primary method of documenting street art, is considered as a mechanically reproduced medium bringing into play discourses of repetition and originality, which are in turn related back to Benjamin's concepts of aura and authenticity. Andy Warhol, his Pop Art iconography, and practice of seriality are also considered as an influence on contemporary street art's imagery and underlying practice. Warhol's promotion of an "art star" persona is also related to such contemporary street art "stars" as Banksy and Mr. Brainwash.