Odpuštění a smíření jako projev dialogičnosti člověka
Forgiveness and reconciliation as a manifestation of dialogic character of man
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67494Identifiers
Study Information System: 127122
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Sládek, Karel
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Theological Ethics and Theology of Spirituality
Date of defense
18. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
utrpení,nemoc,smrt,vina,odpuštění,smíření,dialogický,KristusKeywords (English)
suffering,disease,death,guilt,forgiveness,reconciliation,dialogic,Christ3 Anotace Utrpení a nemoc patří k lidskému životu stejně jako smrt. Mohou mít konkrétního viníka, ale jsou také kříže, kterým se vlastními silami nedá zabránit. Zaujetí správného postoje v uznání podílu vlastní viny, odpuštění druhému, ale i přijetí odpuštění obnovuje prostor dialogických mezilidských vztahů. Záleží pouze na osobním rozhodnutí, zda člověk chová k sobě či k druhému lásku nebo nenávist. Proces uzdravování vztahu k sobě samému a k druhému člověku není okamžitý, ale probíhá postupně. Správná představa o Bohu biblického Zjevení, který je sám v sobě dialogický, tedy Láskou samou, vede k osvobozující víře a plnému životu. Uznáním vlastní viny a touhou po nápravě vztahu k bližnímu i Bohu, jistotou odpuštění ve slavení svátosti smíření, je otevřen prostor k novému začátku. Věčný život není samotou, naopak vyvádí člověka z izolace do opravdové jednoty se všemi bratry. Setkání s Kristem je setkání s celým jeho tělem. Klíčová slova utrpení, nemoc, smrt, vina, odpuštění, smíření, dialogický, Kristus
4 Abstract Forgiveness and reconciliation as a manifestation of dialogic relationship Suffering and disease belongs to human life as well as death. They may have a specific culprit, but there are also crosses, which themselves can not be avoided. Taking the correct attitude in recognition of its own share of guilt, forgiveness of one another, but the adoption of forgiveness restores interpersonal dialogic space. It depends only on the personal decision of whether a person has for himself or for another love or hate. The proces sof healing relationships with oneself and the other person is not instantaneous, but takes place gradually. The correct concept of God from the biblical Revelation, who is dialogical himself, that Love itself, leads to a liberating faith and full life. By recognizing thein own guilt and desire to remedy the relationship of neighbour and God forgiveness and confidence in the celebration of the sacrament of recontiliation is open space for a new beginning. Eternal life is loneliness, while a man staggering out of isolation into a true unity with all our brothers. The encounter with Christ is meeting with his whole body. Keywords suffering, disease, death, guilt, forgiveness, reconciliation, dialogic, Christ