Formování identity prostřednictvím dějepisu Obraz česko-slovenských vazeb od středověku do současnosti na stránkách učebnic 20. století
Forming of identity through history lessons The description of Czech-Slovak relations since the Middle Ages to the present in textbooks of the 20th century
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66858Identifikátory
SIS: 124389
Kolekce
- Kvalifikační práce [23977]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rychlík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učebnice dějepisu, čechoslovakismus, česko-slovenské vazby, husitství, národní obrození, vznik ČeskoslovenskaKlíčová slova (anglicky)
history textbooks, czechoslovakism, Czech-Slovak relations, husittism, national revival, formation of CzechoslovakiaTato práce je věnovaná analýze českých učebnic dějepisu používaných v Československu v letech 1918-1939 a v letech 1945-1989. Vybraný vzorek učebnic je zkoumán zejména z pohledu zastoupení česko-slovenské problematiky a vlivu čechoslovakismu na tvorbu dějepisných textů. Práce vychází z předpokladu, že školní dějepis má výraznou identitotvornou funkci. V první části práce jsou popisována teoretická východiska, v druhé potom konkrétní závěry a příklady z analýzy pramenů. Pozornost je věnována teorii čechoslovakismu, jejímu historickému vývoji a reflexi v historické vědě. Hlavní témata analytické části představují husitství, národní obrození a vznik Československa.
This bachelor thesis deals with an analysis of Czech history textbooks that were used in schools in Czechoslovakia during the years 1918-1939 and years 1945-1989. A chosen sample of textbooks is analysed from the perspective of Czech-Slovak relations and of the influence of czechoslovakism on making of history school text. The thesis is based on the assumption that history education takes a signifiant part in making of one's identity. The first part of this thesis describes the theoretical resources, the second the specific conclusions and examples of analysis of the historical sources. Special attention is payed to the theory of czechoslovakism, its historical evolution and its echo in historiography. The topics of the analytic part are husittism, national revival and formation of Czechoslovakia.