Problematika hudebního díla v hudebních poetikách 20. století
Problems of a musical work in musical poetics 20th century
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66578Identifiers
Study Information System: 138896
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Soško, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
10. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Schönberg, Stravinskij, dodekafonie, novoklasicismus, komparace, atonalita, disonance, 20. století, tonalita, poetikaKeywords (English)
Schönberg, Stravinskij, dodecaphony, neo-classicism, comparation, atonality, dissonance, 20th century, tonality, poeticsTato práce se zaměřuje na problematiku hudebního uměleckého díla v hudebních poetikách Arnolda Schönberga a Igora Stravinského. Ve 20. století byla otázka hudebního díla problematická vzhledem ke změnám, které se v té době v hudbě začínaly dít. Cílem této práce je představit stěžejní momenty v myšlení a tvorbě obou hlavních autorů. A prostřednictvím spisů F. Herzfelda, H. H. Stuckenschmidta a M. S. Druskina podat reflexi těchto zásadních okamžiků. Závěrečná komparace by měla přiblížit náhled Schönberga a Stravinského na kategorie důležité pro hledání nové podoby hudebního uměleckého díla ve 20. století. Významným prvkem této práce je propojení pohledu na život a dílo obou autorů, aby bylo zřejmé, z jakých podmínek při svém hledání vycházeli a jak životní situace každého z nich ovlivnila jejich myšlenkový prostor Klíčová slova Schönberg, Stravinskij, dodekafonie, novoklasicismus, komparace, atonalita, disonance, 20. století, tonalita, poetika
The thesis focuses on issues of musical works in musical poetics of Arnold Schönberg and Igor Stravinsky. Due to the changes music was undergoing in the 20th century, the matter of musical works was very problematic. The goal of this thesis is to introduce the key moments in the authors' thinking and their creation of music. The work then presents a reflection on these key moments through the writings of F. Herzfeld, H. H. Stuckenschmidt and M. S. Druskin. The final comparison should familiarize the reader with Schönberger's and Stravinsky's insight on the categories important for the search for the new form of musical artworks in the 20th century. An important part of this work is dedicated to show the link between the authors' lives and their work; to show which life conditions they originated from and how their life experiences influenced their thinking. Key words Schönberg, Stravinskij, dodecaphony, neo-classicism, comparation, atonality, dissonance, 20th century, tonality, poetics