Phraseme des Wirtschaftsdeutschs in den publizistischen Texten
Set phrases of the Business German in the journalistic texts
Frazémy hospodářské němčiny v publicistických textech
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63627Identifiers
Study Information System: 138610
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Blahak, Boris
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Language and Literature
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
9. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Very good
Keywords (Czech)
frazeologie - frazém - frazeologický slovník - noviny - hospodářství - finančnictvíKeywords (English)
phraseology - set phrases - phraseological dictionary - newspapers - economy - financeBakalářská práce se zabývá charakteristikou frazémů hospodářské němčiny: černá čísla a červená čísla a jejich, v publicistických textech zachycených, variant sloves. Cílem předložené práce je konfrontace těchto frazémů a jejich variant sloves s německým referenčním korpusem (DeReKo) a s výkladovými i překladovými slovníky za účelem stanovení formálních, sémantických a stylistických aspektů. Na základě těchto poznatků jsou stanoveny rozdíly mezi výskytem v publicistických textech, v německém referenčním korpusu a ve slovnících, a výsledky jsou mezi sebou porovnávány. Co se výskytu obou frazémů, resp. jejich uvedených slovesných variant ve slovnících týká, je v mnohých případech navrženo jejich případné zaznamenání do slovníků. Klíčová slova: frazeologie, frazém, frazeologický slovník, noviny, hospodářství, finančnictví
The Bachelor thesis deals with the characteristics of the set phrases of the Business German: black numbers and red numbers and their verb variants which were captured in the journalistic texts. The aim of this thesis is to confront both set phrases and their verb variants with the German reference corpus (DeReKo) and with the monolingual and bilingual dictionaries in order to determinate formal, semantic and stylistic aspects. On the basis of these findings, the differences between the appearance in the journalistic texts, in the DeReKo and in the dictionaries are determined and the differences are compared to each other. As for the occurrence of both set phrases in the dictionaries, in some cases, it is suggested to eventually register them in the dictionaries. Key words: phraseology, set phrases, phraseological dictionary, newspapers, economy, finance