Význam edukace v sekundární prevenci ischemické choroby srdeční
The meaning of the education in secondary prevention of ischemic heart disease
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6286Identifiers
Study Information System: 36045
Collections
- Kvalifikační práce [1161]
Author
Advisor
Consultant
Klejma, Tomáš
Referee
Býma, Svatopluk
Prchalová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Medicine in Hradec Králové
Discipline
Nursing
Department
Department of Social Medicine
Date of defense
13. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v Hradci KrálovéLanguage
Czech
Grade
Excellent
Shrnutí Hlavní myšlenkou této práce bylo poskytnout ucelený pohled na problematiku edukace a její význam v sekundární prevenci ischemické choroby srdeční. Protože edukace je procesem celoživotním, nebylo možné v tak krátkém časovém úseku postihnout komplexní vliv na další vývoj ischemické choroby srdeční. Teoretická část seznamuje s pojmy ateroskleróza, ischemická choroba srdeční, rizikové faktory a edukace. V empirické části byl formou dotazníku zjišťován životní styl klientů a jejich informovanost. Součástí dotazníku je i malé objektivní vyšetření sestrou. S odstupem 2-3 měsíců bylo porovnáno k jakému zlepšení v jednotlivých oblastech životního stylu došlo. Výzkumu se zúčastnilo 50 klientů soukromé kardiologické ambulance. Na závěr lze říci, že i když výsledky výzkumu nebyly u všech dotazovaných klientů stoprocentně pozitivní, ukázaly jednoznačný přínos edukace v sekundární prevenci kardiovaskulárních chorob.
The main idea of my work is to give a comprehensive view of education problems and its meaning in secondary prevention of ischemic heart disease.As the education is all life process it isn't possible to find a complex effect upon further development of ischemic heart disease in such a short time. The theoretical part of my work shows the terms as aterosklerosis, ischemic heart disease, risk factors and education.In the next part I try to find out life style of clients (patients) and their knowledge. I use questionnaire.One part of this questionnaire is a small objective inquiry of a nurse.After 2 -3 months I compare the improvement in particular spheres of life style. 50 clients (patients) of a private cardio surgery have taken part in my research. In the end I can say that even if the results of my research weren't 100 per cent positive at all 50 clients (patients), they show unambiguous contribution of the education in secondary prevention of cardio vascular diseases.