Caryl Churchillová a britské ženské drama 50. až 80. let 20. století
Caryl Churchill and British women's drama from the 1950s to the 1980s
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6130Identifikátory
SIS: 27299
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jungmannová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
6. 6. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
České divadlo je plné dluhů vůči cizí dramatice a Caryl Churchillová patří k dluhům nejvíc bijícím do očí, tím spíše, že její jméno je stále nepříliš známé. Ačkoli autorka píše pro divadlo od počátku 70. let minulého století a od konce tohoto desetiletí patří k nejuznávanějším britským dramatikům (nejen dramatičkám!), v českém divadle se objevila až v roce 2004 inscenacemi her Top Girls (Prvotřídní ženy; první překlad dokonce vyšel již na počátku 80. let) v pražském Národním divadle a Number (Řada) v Divadle Na Vinohradech. V poslední době byly v rámci scénických čtení v Divadle Na Zábradlí uvedeny ještě Cloud Nine (Lehká pohoda) a Far Away (Daleko odsud). Kromě těchto her byly přeloženy pouze Objections to Sex and Violence (Připomínky k sexu a násilí) a Blue Heart (Bláhové srdceY Jako hlavní příčiny nezájmu se jeví autorčino zaměření na feministická a socialistická témata, 1 která mají, jedno z více, druhé z meně pochopitelných důvodů, u nás odstrašující zvuk. Je určitě zajímavé a podnětné, že malá část z tvorby Churchillové viděná v našich divadlech nebo dostupná v češtině zahrnuje jak starší texty, tak i ty z nedávné doby, takže se dají srovnávat její unikátní a stále se proměňující dramatické techniky, jež přicházejí s každou novou hrou a jež mají výjimečné jevištní kvality a snadno "komunikují" s...