Estetická výchova v pojetí Bohumila Markalouse
Aesthetic Education in the concept of Bohumil Markalous
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59505Identifiers
Study Information System: 139353
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Kaplický, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
4. 2. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
estetická výchova, Bohumil MarkalousKeywords (English)
aesthetic education, Bohumil MarkalousResumé v českém jazyce Estetická výchova v pojetí Bohumila Markalouse Práce je věnována dílu Bohumila Markalouse. Autor se celý život věnoval problematice estetické výchovy, která prostupuje celým jeho dílem. Tato problematika nebyla nikdy vydána souhrnně. Byla zveřejněna pouze jako jednotlivé články, statě a přednášky v novinách, časopisech. Práce je založena na textech o estetické výchově nejen Markalouse, ale vedle něj se snažíme představit i pojetí estetické výchovy dalších autorů. Mezi nejvýznamnější patří Otakar Hostinský, Josef Patočka a Otakar Zich. V první části práce se věnujeme formování názorů Bohumila Markalouse na vývoj estetické výchovy. Druhá část je věnována vlastní Markalousově koncepci estetické výchovy. Třetí část se zabývá aktuálním stavem školství v návaznosti na rozvoj estetické výchovy. Vedle estetiky se zabýváme termínem eidika, kterým autor označuje kultivaci smyslů, zejména zraku.
5.2 Resumé v anglickém jazyce Aesthetic Education in the concept of Bohumil Markalous. The object of this thesis is the work of Bohumil Markalous. This author dedicated his lifework to Aesthetic Education. His works on this topic have never been published together. They were published only in form of many articles and essays in newspapers, journals and magazines. This work is based on texts about Aesthetic Education written not only by Markalous, but also by other authors as we try to present their concepts as well. Among the most important authors we can name Otakar Hostinský, Josef Patočka and Otakar Zich. In the first part of our work we dedicate ourselves to the way Bohumil Markalous formed his opinions about the development of Aesthetic Education. The second part of our work focuses on the author`s concept of Aesthetic Education itself. In the third part of this work is we deal with the current state of education in relation to the development of Aesthetic Education. In addition to the topic of aesthetics, we deal with the term Eidiko, used by the author to refer to the cultivation of the senses, especially of sight.