Vliv myšlení Benedetta Croceho na estetiku Josefa Bartoše
The Influence of Benedetto Croce's Philosophy on the Aesthetics od Josef Bartoš
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59056Identifiers
Study Information System: 94482
Collections
- Kvalifikační práce [23727]
Author
Advisor
Referee
Dykast, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics - Cinema Studies
Department
Department of Aestetics
Date of defense
18. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
česká estetika, estetický program, idealismus, intuice, umělecká tvorbaKeywords (English)
czech aesthetics, program of aesthetics, idealism, intuition, artistic productionTato práce mapuje období let 1920 až 1929, tedy léta nejvýraznějšího vlivu Benedetta Croceho na estetiku Josefa Bartoše. Zaměřuje se nejen na historická data v pozadí tohoto vlivu, ale také na teoretická východiska, která tento vliv určovala. Z hlediska historického se práce zaměřuje na postižení vývoje v reflexi názorů Josefa Bartoše na filozofický systém italského filozofa, a také na dějinné vlivy, které tento vliv mohly ovlivňovat. V teoretické rovině práce postihuje vývoj v pojetí estetiky Josefa Bartoše z hlediska precizace jeho estetických názorů a proměny vlivové sítě na jeho vlastní estetická zkoumání. Tuto změnu lze pozorovat zejména v jeho časopisecké literární činnosti a také v dosud nepublikovaných materiálech z Bartošovy pozůstalosti v Českém muzeu hudby.
This thesis deals with the Benedetto Croce's influence on the aesthetics of Josef Bartoš mainly between the years 1920 and 1929. It presents the historical facts effecting this influence and also the theoretical themes that determine the nature of the connection between Benedetto Croce and Josef Bartoš. Focusing on the historical parts of this thesis, the main point is to describe the evolution of the aesthetic attitudes of Josef Bartoš towards Benedetto Croce's philosophical system, and to find out the possible historical events that could play certain part in the evolution. On the level of theoretical survey the thesis describes the change of aesthetic attitudes of Josef Bartoš concerning the evolution of his theoretical specialisations and also the change in the scale of his philosophical studies. Mainly, the evolution of his attitudes is evident in his journal studies and also in his unpublished personal notes which are gathered in the estate of Josef Bartoš in Czech Music Museum.