Obraz jako příklad a vzor v kontextu jeho vlivu a rozšíření na prožívání života člověka
Visual experince as example and pattern in relation to the expansion and influence into human life
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58759Identifiers
Study Information System: 133755
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Referee
Wittlich, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
6. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Obraz, vizuální zkušenost, percepce, imitace, simulace, kopie, analogie, nápodoba, mimesis, podobnost, vzor, příklad, možnost, návod, interakce, role, kultura, eidos, model, memy, zrcadlové neurony, hráči, diváci, pozorovatelé, hodnoty, sběračství, sběrači, lovci, sběratelství, klasifikace, srovnání, kategorizaceKeywords (English)
Image, visual experience, perception, imitation, simulation, copy, analogy, mimesis, similarity, pattern,example, possibility, instruction, interaction, role model, culture, eidos, model, memes, mirror neurons, players, spectactors, observers, values, gathering, gatherers, hunters, collecting, classification, comparison, categorizationÚstředním tématem této práce je snaha definovat obraz jako vizuální zkušenost. Takové vnímání obrazu lze uchopovat jako interakci člověka, kde se tento obraz stává informační jednotkou, která pro člověka může představovat možnost, příklad, vzor. Důraz je v tomto textu kladen na proces samotné percepce jedince a na způsob interakce s akcentem na kontext sociálního učení a napodobování. Podstatnou rovinou je analýza principů této interakce vyúsťující v představení jednotlivých interakčních modelů zastřešujících tyto procesy. Struktura práce je členěna do 10 hlavních kapitol. V nich se autor pokusil představit kategorie, jako jsou vnímání, definování obrazu, napodobování jako nástroj kulturního přenosu, představení jednotek tohoto přenosu, vlastní proces interakce a analogický příklad jednotlivých základních rolí, které jedinec v této interakci zastává. Jako nadstavba jsou uvedeny tři analogie těchto rolí, které odkazují na antropologickou univerzální interakci, která popisuje člověka jako sběrače a lovce. Ty mají za úkol lépe ilustrovat formu lidského způsobu prožívání. V závěru je uvedena reflexe nad tématem a jsou zde popsány možnosti a východiska, které tato práce může v praktické podobě poskytnout.
The main theme of this dissertation is to define an image as a visual experience. The human interaction is described by the author himself as a perception of the image, which serves as an information unit that could be presented as a possibility, example and pattern for the individual. There is an emphasis on the process of perception itself and on the way of interaction of an individual emphasizing the context of social learning and imitation in this text. The analysis of the principles of this interaction leading into introduction of the partial interactive models covering these processes is formed by the essential plane. The structure of the thesis is divided into ten main chapters in which the author tries to introduce a category of perception, a definition of the image and imitation as a tool of cultural transmission, presentation of the units of this transmission, the process of the interaction itself and analogous example of the fundamental role that a person in this interaction holds. There are also three analogies of these roles, which refer to the anthropological universal interaction describing the man as a gatherer and hunter. Their main purpose is to illustrate the form of a human experience better. Finally, there are reflections on the topic above. The possibilities and results, which...